Rancangan pengembangan berterusan pusat data, RHB Investment kekal saranan 'Beli' YTL Power | DagangNews Skip to main content

Rancangan pengembangan berterusan pusat data, RHB Investment kekal saranan 'Beli' YTL Power

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 18 Julai - RHB Investment Bank mengekalkan saranan 'Beli' YTL Power Berhad dengan harga sasaran (TP) RM6.68 sesaham, peningkatan 35%.

 

Selepas mengadakan lawatan tapak, firma penyelidikan itu kekal positif potensi Taman Pusat Data Hijau YTL, seperti yang terbukti dengan rancangan pengembangan berterusannya.

 

"Pengkomersilan pusat data (DC) 48MW pertama YTL Power adalah penting untuk mewujudkan rekod prestasi sebagai pembekal lokasi bersama.

 

"Sementara itu, YTL Power yakin dapat memperoleh cip Nvidia Corp pada 1HCY25, dan kami boleh menjangkakan untuk melihat kecerdasan buatan-DC (AI-DC) 20MW pertama meningkat tahun depan," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Menurut RHB Investment, lawatan ke YTL Green DC Park, Kulai baru-baru ini dihoskan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Data YTL (YTL DC) Heng Wai Mun dan pasukannya. 

 

ARTIKEL BERKAITAN: YTL Power guna superkomputer AI termaju Nvidia di pusat data Johor

 

ytlp

 

Kata firma itu, YTL Power mengkomersialkan 8MW pusat data pertamanya - dikontrak ke Sea (SEA US, NR) - pada bulan Mei.

 

"Walaupun peningkatan yang agak perlahan oleh Sea, tiada kesan pendapatan yang besar kepada YTL Power, memandangkan yuran lokasi bersama adalah berdasarkan kapasiti pengambilan dan bukannya kapasiti langsung.

 

"Selain itu, YTLP masih berbincang dengan beberapa bakal pelanggan mengenai baki kapasiti 16MW, dan masih ada potensi untuk ia menjadi AI-DC," jelasnya.

 

Menurut RHB Invetment, terdapat satu lagi fasa pusat data baharu yang sedang dibina, dengan kapasiti 40+40MW dan menggunakan sistem penyejukan udara.

 

"Kami percaya kapasiti baru ini telah dipesan oleh pembesaran bergerak pantas, dengan pembinaan dijangka siap menjelang pertengahan 2025. 

 

"Tanah kosong tersedia untuk YTL Power membina aset tenaga solar - ini untuk DC yang akan dikongsi tenaga hijau pada masa depan. 

 

"Tiada keperluan dari pelanggan untuk membekalkan tenaga hijau untuk pusat data sedia ada, tetapi kami percaya ini boleh menarik lebih ramai pelabur pusat data untuk mengurangkan jejak karbon mereka dalam jangka masa Panjang," ujarnya. - DagangNews.com