Ranhill Utilities terus mempamerkan kekuatan, RHB Research saran `BELI' saham | DagangNews Skip to main content

Ranhill Utilities terus mempamerkan kekuatan, RHB Research saran `BELI' saham

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Mei - Keuntungan teras Ranhill Utilities 1Q23 sebanyak RM11.1 juta iaitu peningkatan 61% YoY, adalah di bawah anggaran  tetapi membentuk 19% dan 21% daripada unjuran tahun penuh RHB Research.

 

Firma penyelidikan itu berkata, sisihan negatif itu sebahagiannya disebabkan oleh kos jualan yang lebih tinggi daripada jangkaan.

 

"Penilaian tidak menuntut kerana saham didagangkan di bawah -1.5SD daripada purata EV/EBITDA 5 tahun, dengan prospek disokong oleh sifat pertahanannya (segmen air) dan pengiktirafan yang lebih tinggi daripada pekerjaan perkhidmatan kejuruteraan semasa ia bergerak di sepanjang lengkung-S," ujarnya.

 

Untuk 1Q23, PAT diselaraskan untuk segmen alam sekitar berkembang >100% YoY terutamanya disebabkan oleh bil air yang lebih tinggi yang diterima oleh Ranhill SAJ, berikutan kenaikan tarif Januari.

 

Segmen perkhidmatan menyaksikan pertumbuhan PAT pelarasan 60% YoY kepada RM12.2 juta pada 1Q23 berbanding RM7.6 juta pada 1QS22, terutamanya disebabkan oleh pengebilan kemajuan yang lebih tinggi daripada projeknya yang baru dicagarkan di bawah Ranhill Worley.

 

PAT pelarasan segmen tenaga juga berkembang >50% YoY disokong oleh permintaan elektrik yang lebih tinggi.

 

"Kami mengurangkan anggaran pendapatan FY23F-25F sebanyak 11%, 9% dan 9% semasa di mana kami mengubah suai andaian kos kami ke atas," kata firma tersebut dalam nota hari ini.

 

RHB Research menjangkakan pendapatan yang lebih kukuh pada suku akan datang disebabkan oleh:

i) Pengiktirafan pengebilan terbelakang bagi kenaikan tarif air dari Ogos-Dis 2022 pada 1HFY23, dan

ii) peningkatan pengiktirafan projek perkhidmatan kejuruteraannya seperti kerja reka bentuk kejuruteraan terperinci MYR210m untuk Saipem di Qatar. Secara keseluruhannya, kami tiba pada TP terbitan SOP baharu sebanyak MYR0.72 selepas mengira 4% premium ESG berdasarkan skor ESG yang disemak sebanyak 3.2 (daripada 3.1).

 

Prospek untuk RAHH termasuk projek air sumber ke paip Djuanda Indonesia (anggaran kapasiti rawatan 605m liter/hari dan capex AS$700-800 juta), di mana konsortium yang diketuai RAHH boleh mengambil bahagian dalam tender awam melalui status pemula sebaik sahaja kajian kebolehlaksanaan diluluskan.

 

Pemangkin penarafan semula termasuk peningkatan potensi dalam pembayaran dividen FY23F jika RAHH sebahagiannya menggunakan kutipan tunai daripada insentif pengurangan air bukan hasil pada FY22, ditambah pula dengan peluang untuk mengambil bahagian dalam lebih banyak projek loji janakuasa di Sabah dengan kapasiti penjanaan 200MW dijangka akan mula beroperasi pada tahun ini, 2024 dan 2025.

 

RAHH mempunyai dua loji kuasa turbin gas kitaran gabungan (CCGT) sedia ada dengan kapasiti 190MW, sebagai tambahan kepada bidaan terbaharu yang diperoleh pada Mac untuk CCGT 100MW di Pantai Barat Sabah.

 

"Risiko yang ada ialah penggunaan air yang lebih rendah daripada jangkaan dan sumbangan pemaju, dan kegagalan untuk mendapatkan kontrak baharu di bawah cabang perkhidmatan," ujar firma itu lagi. - DagangNews.com