Red Hat sasar capai sifar bersih menjelang 2030 untuk tangani krisis iklim global | DagangNews Skip to main content

Red Hat sasar capai sifar bersih menjelang 2030 untuk tangani krisis iklim global

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Jan - Red Hat menyasarkan pengurangan pelepasan gas rumah hijau (GHG) bagi mencapai sifar bersih karbon menjelang 2030 dalam usaha menangani krisis iklim global.

 

Matlamat sifar bersih operasi Red Hat 2030 bagi mengehadkan pemanasan global kepada 1.5 darjah celcius di atas paras pra-industri.

 

Ia juga termasuk pelepasan skop 1 dan 2, dan skop 3 yang dikaitkan dengan penggunaan elektrik Red Hat.

 

Syarikat itu telah melalui usaha untuk membangunkan profil perakaunan pelepasan yang menetapkan tahun asas 2019.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Red Hat, Matt Hicks berkata, pihaknya memainkan peranan dalam mengurangkan jejak karbon.

 

“Dengan mencipta peta jalan komprehensif yang dibina di atas strategi awan hibrid terbuka kami dan sejajar dengan matlamat iklim keseluruhan IBM, kami akan mengurangkan kesan pada alam sekitar dan memelihara planet ini untuk generasi akan datang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Untuk mencapai matlamat bersih sifar menjelang 2030 atau lebih awal, Red Hat akan mengurangkan pelepasan GHG operasinya sebanyak 65% menjelang 2025 berbanding 2019.

 

 

redhat
                                                  Matt Hicks

 

 

Selain itu, mereka akan mengutamakan usaha kecekapan tenaga dan perolehan tenaga boleh diperbaharui, termasuk matlamat untuk mencapai 75% tenaga boleh diperbaharui menjelang 2025 dan 90% menjelang 2030. 

 

Red Hat merancang mengembangkan kontrak tenaga boleh diperbaharui untuk menyokong operasi penuh kemudahan penggunaan teratas dan menggunakan piawaian reka bentuk yang mampan sepanjang portfolio hartanah syarikat untuk mengurangkan penggunaan. 

 

Untuk memacu peningkatan berterusan dalam kalangan pembekal dan dalam rantaian nilainya sendiri, Red Hat akan melibatkan ⅔ pembekal (mengikut perbelanjaan) menjelang 2027 dan meminta mereka mewujudkan dan mengekalkan sistem pengurusan alam sekitar mereka sendiri, dan menetapkan matlamat untuk mengurangkan pelepasan GHG mereka.

 

Ia termasuk melabur dalam perisian sumber terbuka, projek penyeragaman dan komuniti, seperti CNCF Environmental Sustainability Working Group, untuk memanfaatkan kuasa sumber terbuka dalam membantu pelanggan, rakan kongsi, pembekal dan pihak berkepentingan lain untuk mencapai matlamat iklim mereka dan meningkatkan pelepasan.

 

Untuk memastikan ketelusan dan akauntabiliti, Red Hat akan mendokumentasikan dan mendedahkan secara terbuka perjalanan pengurangan pelepasan GHG melalui laporan tahunan tanggungjawab komuniti dan sosial (CSR) syarikat dan laman web syarikat. - DagangNews.com