Resah komisen tinggi dikenakan syarikat aplikasi penghantaran, persatuan usahawan rayu rakyat Malaysia kembali beli makanan terus di restoran | DagangNews Skip to main content

Resah komisen tinggi dikenakan syarikat aplikasi penghantaran, persatuan usahawan rayu rakyat Malaysia kembali beli makanan terus di restoran

Makan atau bungkus secara fizikal di premis makanan bantu pengusaha keluar daripada pergantungan kepada syarikat aplikasi penghantaran yang didakwa mengenakan komisen tinggi. Gambar Deepika Murugesan
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 18 Jan - Persatuan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (SAMENTA) menggesa rakyat Malaysia membuat pembelian secara terus di premis makanan sama ada untuk makan atau bungkus bagi membantu pengusaha keluar daripada 'lingkaran pemangsaan' penyedia aplikasi platform penghantaran.

 

Gesaan SAMENTA itu dibuat oleh Presidennya, Datuk William Ng di tengah kemuncak keluhan pengusaha makanan yang mungkin dipaksa membayar komisen lebih tinggi berikutan semakan semula kadar bayaran oleh platform penghantaran makanan dan barangan kepada pemandu mereka.

 

Kata William, para pengusaha restoran dan premis makanan sangat mengharapkan rakyat Malaysia kembali kepada era sebelum kewujudan aplikasi penghantaran kerana dengan cara itu dapat membantu mereka mengurangkan kos jualan sekali gus menawarkan harga yang lebih rendah kepada pengguna.

 

Sedangkan dakwanya, di aplikasi penghantaran makanan, harga jualan terpaksa dinaikkan antara 30 hingga 100 peratus bagi menampung pembayaran komisen.

 

"Pada masa ini, peniaga dikenakan komisen sehingga 32 peratus bagi setiap pesanan. Apabila kos 'promosi' dan 'yuran pemasaran' diambil kira; komisen ini boleh mencapai sehingga 60 peratus daripada setiap jualan. 

 

"Oleh itu, seorang peniaga mungkin hanya menerima RM1.20 untuk sebungkus nasi lemak yang berharga RM3. Oleh kerana industri platform penghantaran ini mirip monopoli, peniaga dan pengguna mempunyai pilihan yang terhad dan terpaksa membayar apa saja yang diminta oleh pemilik platform. 

 

"Ini adalah sebab mengapa kebanyakan peniaga terpaksa menaikkan harga jualan makanan dan barangan di antara 30 hingga 100 peratus di platform-platform ini untuk menampung komisen yang dibayar kepada platform demi mendapatkan sedikit keuntungan dari setiap pesanan," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

samenta
      Presiden SAMENTA, Datuk William Ng

 

 

Sementara itu, William turut membangkitkan kemungkinan kewujudan monopoli dalam industri penghantaran makanan andai benar laporan mengatakan terdapat usaha mengambil alih sebuah syarikat aplikasi penghantaran, juga oleh syarikat yang menyediakan perkhidmatan sama.

 

Dakwa beliau, situasi platform penghantaran ketika ini adalah duopoli dan jika pengambilalihan itu benar berlaku, ia mungkin akan menjadi monopoli yang kuat hinggakan berpotensi merugikan pengguna dan peniaga.

 

"Untuk memutuskan lingkaran pemangsaan ini, rakyat Malaysia diseru menyokong peniaga dan restoran tempatan dengan kembali menjamah makanan di tempat pembelian. 

 

"Selain itu, pembelian secara terus dapat menjamin layanan khidmat pelanggan yang lebih baik jika produk dibeli sudah rosak, di samping menyokong ekonomi domestik dan nilai matawang ringgit," dakwa William.- DagangNews.com