Ringgit dijangka terus kukuh, dipacu oleh pertumbuhan ekonomi, inisiatif kerajaan - Amir Hamzah | DagangNews Skip to main content

Ringgit dijangka terus kukuh, dipacu oleh pertumbuhan ekonomi, inisiatif kerajaan - Amir Hamzah

KUALA LUMPUR 1 Ogos - Ringgit dijangka terus mengukuh seperti yang ditentukan oleh kuasa pasaran, kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan.

 

Beliau berkata ringgit akan dipacu oleh pertumbuhan ekonomi positif dan inisiatif kerajaan untuk menarik pelaburan.

 

Kadar faedah AS, tambah beliau, juga akan memberi kesan kepada ringgit.

 

"Kita percaya unjuran pertumbuhan ekonomi 4% hingga 5% pada 2024 boleh dicapai dan mungkin pergi ke tahap yang lebih tinggi," katanya kepada pemberita di persidangan bersama Persatuan Ekonomi Malaysia-Jepun (MAJECA) dan Persatuan Ekonomi Jepun-Malaysia (JAMECA) ke-41 di sini hari ini.

 

Pembaharuan fiskal oleh kerajaan, usaha membendung inflasi dan pelaburan peringkat tinggi yang diluluskan serta dasar untuk menstabilkan dan membangunkan negara, katanya, juga akan menyokong ekonomi dan ringgit.

 

Dalam ucapan makan tengah harinya, Amir Hamzah berkata Malaysia menghargai peranan strategik yang dimainkan oleh Jepun dalam perindustrian awal Malaysia dengan pelaburan berskala besar dan aliran masuk teknologi.

 

“Pada masa ini, terdapat lebih 1,500 syarikat Jepun di Malaysia melabur dalam pelbagai sektor perindustrian dan perniagaan. Ini adalah satu pengiktirafan bahawa Malaysia adalah destinasi pelaburan yang cemerlang.

 

“Memandangkan kedua-dua negara kami adalah sebahagian daripada rantau Asia Timur yang lebih besar, kami terus menghargai dan mengalu-alukan pelaburan, teknologi dan perkongsian Jepun.

 

"Malaysia bersedia untuk memulakan jawatan pengerusi Asean pada 2025, dan ini membuka lebih banyak kemungkinan untuk penglibatan ekonomi bersama di Asean," tambahnya. - DagangNews.com