Ringgit jatuh ke paras terendah dalam tempoh 25 tahun, prestasi terburuk di Asia selepas yen pada 2023 | DagangNews Skip to main content

Ringgit jatuh ke paras terendah dalam tempoh 25 tahun, prestasi terburuk di Asia selepas yen pada 2023

KUALA LUMPUR 19 Okt - Ringgit Malaysia telah jatuh ke paras terendah sejak krisis kewangan Asia 1997-1998, dengan mata wang itu dibebani kenaikan dolar AS dan perbezaan kadar yang semakin meluas dengan Amerika Syarikat (AS).

 

Mata wang ringgit susut sebanyak 0.3 peratus dari Rabu kepada 4.7607 berbanding satu dolar AS, paling lemah sejak 1998. Ia adalah prestasi terburuk di Asia pada 2023 selepas yen, setelah jatuh lebih 8 peratus berbanding dolar AS.

 

Berbanding dolar Singapura, ringgit secara relatifnya tidak berubah daripada hari Rabu, didagangkan pada 3.4679 pada 10.27 pagi, menurut laporan Bloomberg.

 

Sehingga tahun ini, ringgit telah melemah lebih daripada 5 peratus berbanding Singdollar, penurunannya terhad oleh kelemahan mata wang Singapura itu sendiri.

 

Kerugian terbaru berlaku apabila dolar AS meningkat atas permintaan syurga di tengah-tengah kebimbangan terhadap perang Israel-Hamas. Malaysia juga mencatatkan penurunan eksport enam bulan berturut-turut hingga Ogos, sebahagiannya disebabkan oleh kelembapan di China, rakan dagangan terbesarnya.

 

Keputusan Bank Negara Malaysia untuk menahan kenaikan kadar faedah sejak Julai juga menambah masalah bagi mata wang itu kerana bank pusat global kelihatan hawkish. Ini telah meletakkan kadar dasar semalaman tempatan pada rekod diskaun berbanding sempadan atas kadar dana Rizab Persekutuan AS.

 

Prestasi rendah Ringgit disebabkan oleh "tebaran kadar sebenar yang boleh menjadi lebih tidak menguntungkan, terutamanya apabila penarikan semula subsidi (Malaysia) mencecah inflasi dan mendedahkan kadar dasar sebenar yang lebih lembut", kata Vishnu Varathan, ketua ekonomi dan strategi di Mizuho Bank di Singapura.

 

Penggubal dasar menghadapi pertukaran antara halangan ekonomi daripada kadar yang lebih tinggi dan risiko tidak bertindak balas serta membahayakan kestabilan makro dan ringgit, katanya. - DagangNews.com