RM15,000 maksimum kos ambil amah Indonesia, kata Kementerian Sumber Manusia | DagangNews Skip to main content

RM15,000 maksimum kos ambil amah Indonesia, kata Kementerian Sumber Manusia

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 14 Nov - Kos maksimum pengambilan pekerja domestik Indonesia (PDA) baharu ialah RM15,000, dan permohonan hanya boleh dibuat melalui Sistem Pembantu Rumah Dalam Talian (SMO) dan SIPERMIT milik Kedutaan Indonesia, kata Kementerian Sumber Manusia.

 

Dalam satu kenyataan, kementerian berkata mana-mana majikan yang ingin menggaji PDA Indonesia perlu menggunakan Agensi Pekerjaan Swasta (APS) dan Kedutaan Indonesia.

 

Ini berikutan Memorandum Persefahaman (MoU) antara kerajaan Malaysia dan Indonesia.


 

Sistem Pembantu Rumah Dalam Talian

 


“Proses untuk PDA Indonesia melibatkan Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKS), kedutaan dan Jabatan Imigresen (JIM).

 

“Dari segi pembaharuan permit dengan JIM, tiada pengesahan daripada JTKS diperlukan melainkan pasport PDA masih sah.

 

“Majikan boleh terus memperbaharui permit kerja di JIM tanpa melalui perkhidmatan APS.

 

"Jika pasport PDA telah tamat tempoh, majikan dikehendaki mengemukakan permohonan baharu dengan menggunakan APS untuk berhubung dengan Kedutaan Indonesia," kata kementerian itu pada Selasa (14 Nov).

 

Kementerian menambah bahawa keperluan ini telah pun disertakan dalam MoU, namun kadar bayaran untuk pembaharuan tidak ditetapkan.

 

Ia menambah bahawa isu memperbaharui permit kerja PDA Indonesia akan dibincangkan tidak lama lagi semasa Mesyuarat Kumpulan Kerja Bersama bagi Memorandum Persefahaman antara Malaysia dan Indonesia mengenai Penggajian dan Perlindungan Pekerja Rumah Tangga Indonesia.

 

Bagi pengambilan PDA dari negara sumber lain, kementerian berkata ia boleh dilakukan melalui APS atau oleh majikan sendiri.

 

Kos untuk PDA dari negara lain adalah tertakluk kepada tawaran APS dan persetujuan daripada perjanjian bakal majikan.

 

“JKTS juga tidak terlibat dalam pembaharuan permit untuk negara sumber lain, dan majikan perlu mengemukakan pembaharuan kepada JIM.

 

“Kadar bayaran tertakluk kepada persetujuan bersama antara majikan dan APS (jika majikan menggunakan perkhidmatan APS),” kata kementerian itu.

 

Sebarang bentuk pembayaran lain adalah berdasarkan apa yang ditetapkan dalam kontrak yang dipersetujui antara APS dan majikan, tambah kementerian itu.

 

Bagi pertikaian antara APS dan majikan, aduan boleh dibuat kepada Tribunal Pengguna atau melalui mahkamah sivil.

 

Setiap agensi pekerjaan swasta yang menjalankan aktiviti pengurusan PDA hendaklah mempunyai lesen sah yang dikeluarkan oleh JTKS.

 

Di bawah Akta Agensi Pekerjaan Swasta 1981, APS boleh mengenakan bayaran penempatan tidak melebihi gaji sebulan pekerja jika caj itu dikenakan ke atas mereka. - DagangNews.com