Sabah Ports milik Suria Capital bergabung dengan DP World Dubai menguruskan Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar | DagangNews Skip to main content

Sabah Ports milik Suria Capital bergabung dengan DP World Dubai menguruskan Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar

Pemandangan dari udara Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar - Gambar Sabah Ports
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 25 April - Sabah Ports Sdn Bhd syarikat milik penuh Suria Capital Holdings Bhd bekerjasama dengan DP World, sebuah syarikat logistik multinasional Emirat yang berpangkalan di Dubai, untuk menguruskan Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar (SBCP).

 

Ia adalah sebahagaian usaha mengukuhkan kedudukan pelabuhan itu sebagai sebuah hab perdagangan serantau bagi kawasan pertumbuhan Asean Timur yang merangkumi Brunei, Indonesia, Malaysia dan Filipina (BIMP-EAGA).

 

Di bawah kerjasama itu, DP World akan memudahkan pertumbuhan kapasiti pengendalian kontena pelabuhan kepada 1.25 juta TEU menjelang 2025.

 

Pelaburan juga akan dibuat dalam pengoptimuman aliran kerja, peningkatan digital untuk kecekapan operasi yang lebih besar, dan untuk meningkatkan ketersambungan pelabuhan.

 

Perjanjian antara kedua-dua pihak ditandatangani oleh pengarah urusan Pelabuhan Sabah Datuk Ng Kiat Min dan pengerusi dan ketua pegawai eksekutif kumpulan DP World Sultan Ahmed Sulayem, menurut kenyataan DP World pada Rabu.

 

 

Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar

 

 

“Dengan lokasi yang strategik dan banyak sumber asli, Sabah berada pada kedudukan yang baik untuk meraih peluang pertumbuhan yang besar di rantau BIMP-EAGA dan seterusnya. Pelabuhan Kontena Teluk Sapangar memainkan peranan penting dalam merealisasikan cita-cita ini.

 

"Kami berbesar hati untuk membawa pengalaman kami dalam mengendalikan pelabuhan, untuk menyokong perjalanan transformasi SBCP.

 

“Dengan kerjasama Pelabuhan Sabah, kami akan menggunakan amalan peneraju industri untuk meningkatkan SBCP menjadi pelabuhan hab untuk pasaran BIMP-EAGA, disokong oleh rangkaian depoh kontena pedalaman, taman perindustrian, taman logistik dan zon bebas yang semakin berkembang di seluruh Sabah,” kata Sultan Ahmed.

 

Sementara itu, Ng berkata Sabah Ports berbesar hati menerima rakan kongsi seperti DP World, yang akan meminjamkan kepakaran global mereka dalam mengurus pelabuhan dan membina rangkaian rantaian bekalan untuk membantu mengoptimumkan operasi SBCP, yang seterusnya akan memangkin peningkatan perdagangan melalui Sabah dan memberi manfaat kepada masyarakat dan perniagaan di seluruh negeri.

 

“Sinergi dengan DP World berpotensi menangani cabaran kos logistik yang tinggi di Sabah, melalui penubuhan rangkaian perkapalan yang kukuh dan pengembangan pangkalan kargo.

 

"Usaha itu dijangka bukan sahaja memberi kesan kepada industri perkapalan dan logistik Sabah tetapi juga akan membawa kepada pertumbuhan ekonomi memandangkan keyakinan pasaran, sekali gus menarik pelaburan ekonomi dan peningkatan infrastruktur dalam pengangkutan, logistik dan sepanjang rantaian bekalan,” kata Ng.

 

 

irsyad

 

 

Perkongsian itu telah terjalin lima tahun selepas kedua-dua pihak menandatangani perjanjian untuk bersama-sama membangunkan penyelesaian bagi meningkatkan daya saing SBCP dan memacu penciptaan kargo di kawasan pedalaman Sabah pada 2019.

 

Dalam jangka panjang, kerjasama itu disasarkan untuk menambah baik ketersambungan darat dan tepi laut di seluruh Sabah, mengurangkan kos dan masa transit, dan meningkatkan standard prestasi merentas keseluruhan rantaian bekalan negeri.

 

Radius masa belayar lima hari dari Sabah adalah rumah kepada lebih 2.2 bilion orang dan menyumbang lebih 40% daripada keluaran pembuatan global, mewujudkan potensi besar bagi negeri itu untuk muncul sebagai destinasi untuk pembangunan perniagaan dan perindustrian.

 

Ia juga kaya dengan sumber asli, seperti kayu dan minyak, manakala sektor perikanannya merupakan penyumbang kedua terbesar kepada keluaran dalam negara kasar Sabah pada 2022.

 

“Dengan unjuran peningkatan kepada keupayaan penyimpanan dan pengangkutan rantaian sejuk SBCP, produk pertanian sebegini boleh diproses dan dieksport dengan lebih lancar ke pasaran antarabangsa, sekali gus membuka laluan baharu untuk pertumbuhan,” kata kenyataan itu. - DagangNews.com