Sarawak, LTAT akan teruskan perjanjian pengambilalihan ekuiti Affin Bank selepas terima kelulusan kawal selia - Abang Jo | DagangNews Skip to main content

Sarawak, LTAT akan teruskan perjanjian pengambilalihan ekuiti Affin Bank selepas terima kelulusan kawal selia - Abang Jo

KUALA LUMPUR 19 Julai - Kerajaan Sarawak dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) akan meneruskan perjanjian jual beli (SPA) ekuiti dalam Affin Bank selepas menerima kelulusan kawal selia yang diperlukan, kata Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

 

“Kami percaya Affin Bank akan mempunyai akses kepada rangkaian di bawah Sarawak yang lebih luas di mana ia boleh bekerjasama dan memanfaatkan keupayaan perbankan pelaburan dan perbendaharaannya,” katanya pada majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara kerajaan negeri dan LTAT di Menara Affin di Kuala Lumpur hari ini.

 

Abang Johari berkata, Affin Bank berpeluang untuk mengambil bahagian dan mengembangkan portfolio alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) kerana negeri ini mempunyai beberapa inisiatif hijau dalam perancangan, sambil memperluas pangkalan pelanggan runcitnya kerana terdapat potensi yang belum diterokai dalam pasaran runcit di Sarawak.

 

"Peluang untuk bekerja dengan Affin Bank adalah luas, antara lain mempromosikan pembayaran tanpa tunai dan penggunaan perbankan digital di Sarawak.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Sarawak, LTAT tangguhkan perjanjian pengambilalihan pegangan ekuiti Affin Bank, kata sumber

 

"Selain itu, Affin Bank boleh meneroka kerjasama bagi menyokong perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dalam menyediakan akses kepada pembiayaan mampu milik, sambil meningkatkan celik huruf dan memanfaatkan platform rangkaian bank itu," katanya.

 

premier
Tan Sri Abang Johari Tun Openg

 

Semalam, pertubuhan media negeri pada mulanya dijemput oleh Unit Komunikasi Awam (Ukas) Sarawak ke majlis menandatangani berhubung ‘pemerolehan saham’, namun ia kemudiannya ditukar kepada menandatangani MoU.

 

The Edge sebelum ini melaporkan, MoU itu adalah bagi "meneroka pelaburan strategik antara kedua-dua pihak".

 

Menurut organisasi berita itu, MoU itu dibuat apabila kedua-dua pihak menangguhkan pemeteraian SPA kerana beberapa halangan teknikal.

 

Memetik sumber, The Edge berkata, pemeteraian SPA telah ditangguhkan kerana kerajaan Sarawak melihat untuk "menjelaskan beberapa syarat" yang telah dilampirkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) kepada perjanjian itu.

 

SPA yang dirancang antara Sarawak dan LTAT akan merasmikan rancangan negeri untuk meningkatkan kepentingannya dalam bank itu kepada sekitar 30% daripada 4.8% pada masa ini, lapor The Edge.- DagangNews.com