SC tubuh jawatankuasa antara agensi bagi menyokong pelaksanaan piawaian ISSB | DagangNews Skip to main content

SC tubuh jawatankuasa antara agensi bagi menyokong pelaksanaan piawaian ISSB

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 24 Mei - Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dengan pengesahan daripada Kementerian Kewangan, telah menubuhkan Jawatankuasa Penasihat mengenai Pelaporan Kelestarian (ACSR) peringkat kebangsaan bagi menyokong pelaksanaan Piawaian Pendedahan Kelestarian IFRS (Standard ISB) di Malaysia.

 

Piawaian ISSB dijangka dikeluarkan oleh Lembaga Piawaian Kelestarian Antarabangsa (ISSB)1 pada akhir Jun tahun ini.

 

Pengerusi SC, Datuk Seri Dr. Awang Adek Hussin berkata, penubuhan ACSR adalah tepat pada masanya ketika perniagaan dan pelabur menghadapi risiko kemampanan, contohnya, kerugian kewangan berikutan gangguan kepada operasi serta rantaian bekalan akibat keadaan cuaca yang melampau. 

 

Namun katanya, terdapat juga peluang dalam menyahkarbonisasi dan peralihan kepada tenaga bersih.

 

"Maklumat berkaitan kemampanan yang boleh dipercayai dan setanding merentas pasaran penting bagi menyokong reka bentuk strategi, pelan tindakan dan keputusan peruntukan modal," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Menurut Awang Adek, ACSR akan melihat pemboleh yang akan menyokong pelaksanaan Piawaian ISSB di Malaysia. 

 

Beliau berkata, ia termasuk pendekatan dan garis masa pelaksanaan, dengan mengambil kira kesediaan pasaran yang teliti, untuk memenuhi keperluan pelaporan.

 

 

sc
                     Datuk Seri Dr. Awang Adek Hussin

 

 

Katanya, untuk menangani kebolehpercayaan maklumat dan mengurangkan kebimbangan mengenai pencucian hijau, ACSR juga akan membincangkan perkara yang berkaitan dengan jaminan kenyataan kemampanan.

 

"Kita perlu mengurangkan risiko mengenakan beban pelaporan yang tidak perlu dan menambah kos menjalankan perniagaan. 

 

"Oleh itu, perundingan dan penglibatan dengan pihak berkepentingan yang berkaitan akan menjadi penting dalam membentuk hala tuju masa depan pelaporan kemampanan dalam Malaysia," katanya.

 

Pada ketika ini, penerbit tersenarai di Bursa Malaysia telah memulakan pelaporan kemampanan dengan pendedahan sedemikian yang diperlukan sejak 2015. 

 

Bursa meningkatkan keperluan pelaporan kemampanannya pada penghujung tahun lepas agar lebih sejajar dengan jangkaan pelaporan global, termasuk pengesyoran Tugasan Paksa pada Pendedahan Kewangan Berkaitan Iklim (TCFD).

 

Keperluan yang dipertingkatkan dibina di atas teras utama TCFD yang diterima pakai oleh ISSB dalam membangunkan Piawaian ISSB. 

 

Ini termasuk tadbir urus, strategi, pengurusan risiko, serta metrik dan sasaran utama. Persamaan antara keperluan pelaporan kemampanan Bursa dan Piawaian ISSB, menyediakan asas yang baik untuk penerbit tersenarai di Bursa untuk bergerak ke arah keperluan pelaporan yang lebih maju.

 

ACSR, yang dipengerusikan oleh SC, terdiri daripada wakil dari Bank Negara Malaysia, Bursa Malaysia, Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Lembaga Pemantauan Audit dan Yayasan Pelaporan Kewangan. - DagangNews.com