SCIB muktamadkan Perjanjian Penyelesaian dengan Awana JV Suria Saga tamatkan kontrak projek perumahan di Perak | DagangNews Skip to main content

SCIB muktamadkan Perjanjian Penyelesaian dengan Awana JV Suria Saga tamatkan kontrak projek perumahan di Perak

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Julai - Sarawak Consolidated Industries Bhd (SCIB), mengumumkan bahawa anak syarikatnya, SCIB Properties Sdn Bhd (SCIBP) sudah menandatangani Perjanjian Penyelesaian dengan Awana JV Suria Saga Sdn Bhd (AJVS) untuk sama-sama menamatkan kontrak Kejuruteraan, Perolehan, Pembinaan dan Pentauliahan (EPCC).

 

Penamatan kontrak itu membabitkan kerja pembinaan perumahan untuk Mukim Hulu Bernam Timur, Daerah Muallim di Perak.

 

SCIBP, yang menerima surat anugerah untuk projek EPCC pada tahun 2021 memutuskan untuk mengambil langkah-langkah yang perlu bagi melindungi kepentingannya dengan mengurangkan risiko yang berkaitan berikutan tiada kemajuan projek.

 

Pengarah Urusan SCIB, Ku ​​Chong Hong berkata, sehingga tarikh pengumuman, tuntutan akhir yang dinyatakan dalam perjanjian penyelesaian tidak terjejas.

 

"Baki tertunggak akan tertakluk kepada semakan rosot nilai pada suku pelaporan berikutnya, dalam apa jua keadaan sekiranya baki tertunggak terjejas sepenuhnya, penggearan kumpulan akan meningkat dan pendapatan sesaham serta aset bersih SCIB akan dikurangkan akibat daripada kerugian rosot nilai bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun 2023.

 

"Penamatan ini adalah demi kepentingan terbaik syarikat kerana kami bimbang tentang kekurangan kemajuan sejak kontrak dimulakan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Chong Hong berkata, berdasarkan kontrak, tiada penalti atau ganti rugi yang dipastikan dibubarkan ke atas SCIBP.

 

"Kami juga ingin memberi jaminan kepada pemegang saham kami bahawa ini tidak akan menjejaskan modal saham terbitan syarikat atau pegangan pemegang saham yang besar," katanya.

 

Beliau berkata, sebarang kerugian susut nilai akan dipulihkan selepas pemulihan hutang berikutnya. 

 

Perjanjian Penyelesaian tidak akan mempunyai sebarang kesan ke atas modal saham terbitan dan pegangan saham pemegang saham besar syarikat.

 

Mendahului dan selepas pelantikan, SCIBP mendahulukan pelbagai jumlah wang kepada dan/atau bagi pihak AJVS, berjumlah RM18,715,249.52. 

 

Perjanjian penamatan ini juga merangkumi pengesahan obligasi ke atas penyelesaian penuh dan muktamad hutang dan penetapan tempoh dan jadual pembayaran untuk jumlah yang terhutang oleh AJVS.

 

Buku pesanan SCIB berada pada nilai kontrak terkumpul RM365.99 juta setakat ini. - DagangNews.com