Scoop Capital beli 51.31% saham Apollo pada harga RM238.08 juta, melanjutkan tawaran pengambilalihan pada RM5.80 sesaham | DagangNews Skip to main content

Scoop Capital beli 51.31% saham Apollo pada harga RM238.08 juta, melanjutkan tawaran pengambilalihan pada RM5.80 sesaham

KUALA LUMPUR 18 Dis - Desas-desus mengatakan pemegang saham utama Apollo Food Holdings Bhd berhasrat untuk keluar daripada kumpulan syarikat itu telah disahkan dengan pembuat kuih-muih yang berpangkalan di Johor itu mengumumkan perjanjian pengambilalihan antara Keynote Capital Sdn Bhd dan Scoop Capital Sdn Bhd, diikuti dengan tawaran pengambilalihan daripada Scoop Capital.

 

Scoop Capital memperoleh 51.31% kepentingan dalam Apollo daripada pemegang saham utama syarikat Keynote Capital — dimiliki oleh warga Singapura Liang Chiang Heng dan adiknya Liang Kim Poh, berharga RM238.08 juta atau RM5.80 sesaham, menurut makluman di Bursa Malaysia hari ini.

 

Scoop Capital memiliki 100% pegangan dalam Golden Scoop Sdn Bhd, yang merupakan pemegang francais induk untuk jenama aiskrim Baskin-Robbins di Malaysia dan Singapura.


 

apollo

 


Syarikat itu berkata, apabila mendapat kawalan ke atas syarikat itu kelak, mengikut Subseksyen 218(2) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007, Scoop Capital bertanggungjawab dan telah melanjutkan tawaran pengambilalihan mandatori tanpa syarat untuk memperoleh kesemua baki 48.49% pegangan dalam Apollo pada RM5.80 sesaham.

 

Bagaimanapun, Scoop Capital berkata ia berhasrat mengekalkan status penyenaraian Apollo di Pasaran Utama Bursa Malaysia.

 

Berdasarkan pengiraan, pertimbangan pembelian RM5.80 setiap satu adalah premium 7.41% kepada penutupan terakhir kaunter sebanyak RM5.40 pada 15 Disember 2023.


 

sy cheah
                      Datuk Cheah See Yeong

 


Scoop Capital 90% dimiliki oleh Datuk Cheah See Yeong, manakala baki 10% dimiliki oleh isterinya Datin Soon Gock Lan @ Soon Geok Lin.

 

Scoop Capital dan Keynote Capital telah memeterai perjanjian penjualan saham untuk perjanjian itu, dengan pemindahan saham akan berkuat kuasa melalui transaksi perniagaan langsung pada 19 Disember 2023.

 

Atas permintaan Apollo, kaunternya telah digantung daripada dagangan pada hari Isnin sementara menunggu pengumuman penting yang disebut di atas. Ia akan menyambung semula dagangan pada 19 Disember 2023 jam 9 pagi. - DagangNews.com