SD Guthrie raih lonjakan untung bersih tiga kali ganda kepada RM211 juta | DagangNews Skip to main content

SD Guthrie raih lonjakan untung bersih tiga kali ganda kepada RM211 juta

Sime Darby Plantation kini dikenali sebagai SD Guthrie.
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 31 Mei - Sime Darby Plantation Berhad memperoleh keuntungan bersih sebanyak RM211 juta dalam suku pertama yang berakhir pada 31 Mac 2024 (1QFY24), meningkat tiga kali daripada RM69 juta yang direkodkan dalam suku yang sama tahun lalu.

 

Pendapatan konglomerat perladangan itu yang kini dikenali sebagai SD Guthrie meningkat kepada RM4.34 bilion pada suku dalam tinjauan daripada RM4.07 bilion dalam tempoh yang sama.

 

Kumpulan itu mencatatkan peningkatan sebanyak 9% dalam pengeluaran buah tandan segar (FFB) berbanding dengan tahun sebelumnya (YoY) dalam tempoh tersebut, yang disokong oleh peningkatan sebanyak 33% dalam operasi di Malaysia. 

 

Prestasi yang lebih baik ini adalah hasil daripada usaha rehabilitasi yang intensif, yang disokong oleh penormalan keperluan buruh.

 

Sementara itu, mengenai prospek, kumpulan tersebut mengharapkan harga minyak kelapa sawit mentah (CPO) akan terus disokong disebabkan oleh ketegangan geopolitik yang berterusan dan kesan yang dijangka dari peristiwa cuaca ekstrem di negara pengeluar.

 

Kumpulan itu juga mengharapkan pertumbuhan berterusan dalam pengeluaran buah tandan segar pada tahun 2024 berikutan usaha untuk memulihkan operasi hulunya di Malaysia dan mempercepatkan mekanisasi dan automasi.

 

"Kumpulan akan terus memberi tumpuan kepada usaha-usaha untuk mengurangkan kos melalui pelbagai inisiatif transformasi, dan untuk mendorong kecemerlangan operasi," kata kenyataan itu.

 

Pengarah Urusan Kumpulan, Datuk Mohamad Helmy Othman Basha pua berkata, kumpulan itu telah merekodkan prestasi yang lebih baik dan berjaya membalikkan operasi hulu di Malaysia.

 

"Dalam dua tahun terakhir, kita telah mencapai banyak perkara - dibebaskan dalam isu buruh paksa, diiktiraf untuk standard integriti dan tadbir urus kita dan menjadi syarikat kelapa sawit pertama yang mempunyai sasaran sifar karbon yang disahkan oleh SBTi," katanya. - DagangNews.com