Shahril Azuar Jimin dilantik Ketua Pegawai Kemampanan Maybank | DagangNews Skip to main content

Shahril Azuar Jimin dilantik Ketua Pegawai Kemampanan Maybank

Shahril Azuar Jimin

Shahril Azuar Jimin 

 

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 4 Mac. - Malayan Banking Bhd (Maybank) mengumumkan pelantikan Shahril Azuar Jimin sebagai Ketua Pegawai Kemampanan (KPK) untuk terus memacu agenda kemampanan kumpulan.

 

Shahril yang memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Maybank, akan memperluaskan peranannya sebagai KPK dan memimpin usaha kumpulan dalam kemampanan.

 

Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Maybank, Datuk Abdul Farid Alias berkata, Shahril akan merancang, menyelaras dan mengintegrasikan inisiatif dan matlamat keberlanjutan dalam dasar dan prosedur yang ada di seluruh kumpulan, serta memantapkan kesinambungan sebagai prinsip panduan dan objektif dalam rancangan strategiknya.

 

"Pada tahun 2009, semasa memperkenalkan misi Menginsankan Perkhidmatan Kewangan, niat kami adalah untuk memperdalamkan komitmen sebagai warga korporat yang bertanggungjawab, menyedari kesan yang kami berikan terhadap kehidupan pelanggan dan komuniti kami. Sehubungan itu, kami memperkenalkan rangka kerja pinjaman untuk memastikan bahawa kami tetap setia pada misi ini. 

 

"Kemudian pada tahun 2019, dengan penubuhan Majlis Kemampanan Kumpulan Maybank, kami mengembangkan kerangka ini lebih jauh untuk memasukkan dasar dan garis panduan di luar aktiviti pinjaman. 

 

"Dengan momentum yang telah kami capai, dan menyedari persekitaran luaran yang terus berubah, kami yakin bahawa pelantikan KPK untuk inisiatif penting ini adalah langkah yang tepat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Menggalas jawatan baharu tersebut, Shahril turut berperanan memberikan pencerahan kepada Majlis Kemampanan Kumpulan Maybank mengenai pelaksanaan strategi keberlanjutan Kumpulan serta pencapaian cita-cita, peta kerja dan arah tujunya. 

 

Majlis Kemampanan merupakan platform kepimpinan tujuan untuk terus memperjuangkan kemampanan dalam kumpulan, dengan memberi tumpuan kepada hasil yang mencerminkan misi Maybank.

 

Shahril telah memegang pelbagai jawatan kepimpinan dalam Kumpulan Maybank sebelum beliau dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif pertama Yayasan Maybank pada bulan September 2014. 

 

Dari tahun 2012 hingga 2014, beliau adalah Ketua Pegawai Komersial Etiqa Insurans & Takaful, dan dari tahun 2008-2012 adalah Ketua Pegawai Jualan.

 

Pada masa yang sama, dari tahun 2010-2012, Shahril memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif Etiqa Takaful Berhad.

 

Shahril memulakan kerjaya dengan Kumpulan Maybank pada tahun 2003 sebagai Ketua, Pembangunan Korporat Takaful Nasional Sdn Bhd. 

 

Setelah pengambilalihan MNI dan Takaful Nasional oleh Mayban Fortis Holdings Bhd pada tahun 2005, beliau dilantik sebagai Pengurus PMO untuk integrasi pra-penggabungan dan kemudiannya dilantik sebagai Ketua, Perancangan Korporat & Strategi untuk gabungan kumpulan tersebut pada tahun 2006. - DagangNews.com