Sime Darby Plantation kini dijenamakan semula sebagai SD Guthrie | DagangNews Skip to main content

Sime Darby Plantation kini dijenamakan semula sebagai SD Guthrie

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Mei - Sime Darby Plantation Bhd telah memperoleh kelulusan pemegang saham untuk menukar namanya kepada SD Guthrie Bhd pada mesyuarat agung luar biasa syarikat itu, hari ini.

 

Dalam satu kenyataan, pengeluar minyak sawit terbesar di dunia berdasarkan keluasan, berkata satu resolusi khas telah diluluskan dengan sewajarnya dengan sokongan yang sangat menggalakkan daripada pemegang saham, di mana 99.99% mengundi menyokong cadangan itu.

 

Pengerusi SD Plantation Tan Sri Dr Nik Norzrul Thani Nik Hassan Thani berkata jenama SD Guthrie membawa banyak kepentingan bagi syarikat sebagai sebuah organisasi.

 

"Kelulusan yang memberangsangkan hari ini adalah suara kepercayaan dan keyakinan pemegang saham kami terhadap kami," katanya.

 

Syarikat itu akan berdagang di bursa Malaysia sebagai Sime Darby Plantation Bhd sehingga pendaftaran dan kelulusan permohonan nama baharu itu dibuat melalui Suruhanjaya Syarikat Malaysia.

 

Kira-kira 80% daripada SD Plantation dimiliki oleh institusi utama Malaysia, termasuk Permodalan Nasional Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan), Lembaga Tabung Haji dan Pertubuhan Keselamatan Sosial. - DagangNews.com