SKS Airways sahkan Dzuleira lepaskan jawatan CEO, nafi syarikat bermasalah | DagangNews Skip to main content

SKS Airways sahkan Dzuleira lepaskan jawatan CEO, nafi syarikat bermasalah

KUALA LUMPUR 22 Nov - SKS Airways mengumumkan Dzuleira Abu Bakar telah meletak jawatan sebagai ketua pegawai eksekutif syarikat penerbangan itu pada 10 November lalu.

 

Dzuleira sebelum ini mengambil alih tampuk kepimpinan daripada pemangku CEO dan pengarah eksekutif Datuk Rohman Ahmad pada 15 Sept.

 

Sementara itu, Rohman telah menyandang semula peranan sebagai pemangku CEO dan pengarah eksekutif, kata SKS Airways.

 

Memetik satu laporan, Rohman, atau nama penuh Fahrul Rohman Ahmad, adalah seorang daripada tiga pengarah SKS Airways. Dua lagi pengarah ialah Ng Pek Hung dan Datuk Majid Manjit Abdullah.

 

Pengarah ganti syarikat itu ialah Alan Sim See Kiong, yang juga pengerusi Kumpulan SKS. Kedua-dua Sim dan Majid disenaraikan sebagai pemegang saham syarikat penerbangan itu, manakala pemegang saham majoriti ialah SKS Southern Sdn Bhd.


 

sks

 


Sementara itu, SKS Airways - syarikat penerbangan terbaharu Malaysia yang dilancarkan pada Januari 2023, berkata syarikat itu tidak berdepan masalah seperti yang dilaporkan akhbar berbahasa Inggeris, sebaliknya menggantung penerbangan disebabkan musim hujan monsun sekarang ini.

 

Menurut syarikat itu, pembayaran awal - termasuk deposit keselamatan pendahuluan - untuk mendapatkan 10 pesawat Embraer E-195-E2 yang dipajaknya daripada pemberi pajak pesawat yang berpangkalan di AS Azzora Aviation Holdings telah sepenuhnya dibayar.

 

Syarikat penerbangan itu menjawab laporan berita baru-baru ini bahawa SKS Airways sedang mencari pembiayaan daripada pelbagai pihak untuk membayar komitmen jet Embraer, yang penghantarannya akan bermula pada suku kedua 2024, bukannya Januari, seperti yang dijadualkan pada awalnya.

 

Berita mengenai SKS Airways yang mencari pelabur mencetuskan banyak spekulasi, kerana ia datang susulan percubaan yang tidak berjaya oleh syarikat penerbangan tambang rendah MYAirline Sdn Bhd yang kekurangan tunai untuk mendapatkan pelabur baharu untuk mengekalkan operasinya.

 

MYAirline, yang telah digantung sejak 12 Okt, berkata pada 31 Okt bahawa ia telah menerima lebih 15 cadangan daripada bakal pelabur, dua daripadanya dalam peringkat rundingan lanjut. Walau bagaimanapun, tiada apa yang telah dikukuhkan lagi.

 

"Pembayaran untuk mendapatkan 10 pesawat telah dibayar sepenuhnya kepada pemberi pajak kami Azzora. Pembayaran berikutnya perlu dibayar apabila pesawat itu dihantar," kata SKS Airways kepada The Edge dalam satu kenyataan. - DagangNews.com