SkyWorld, UM jalin kerjasama inovasi teknologi dalam pembangunan hartanah | DagangNews Skip to main content

SkyWorld, UM jalin kerjasama inovasi teknologi dalam pembangunan hartanah

(Dari kiri) Ketua Unit e-Perniagaan SkyWorld Development, Wong How Kui, Lee Chee Seng; Prof Madya Dr Loo Chu Kiong, dan Pengarah UM Consult Universiti Malaya, Prof Dr Yap Hwa Jen ketika majlis menandatangani MoA antara SkyWorld dan UM.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 15 Dis - SkyWorld Development Bhd menjalin kerjasama dengan Universiti Malaya (UM) untuk bergabung tenaga dalam membangunkan Antara Muka Pengaturcaraan Aplikasi transformatif (API) ditetapkan untuk merevolusikan ekosistem integrasi data dalam sektor pembangunan hartanah.

 

Memorandum perjanjian (MoA) yang ditandatangani mengukuhkan komitmen bersama mereka untuk membangunkan bersama ekosistem teknologi termaju, khususnya menumpukan pada pembangunan API, pergudangan data, perlombongan data dan sistem penganalisis data termaju disepadukan dengan pembelajaran mesin.

 

Ketua Pegawai Eksekutif SkyWorld Development, Lee Chee Seng berkata, API yang dijangka menandakan lonjakan ketara dalam keupayaan teknologi pihaknya. 

 

Katanya, ia memperkasakan pihaknya untuk menyepadukan data dengan lancar merentas platform, memberikan pandangan holistik tentang penyepaduan pelanggan dan kecekapan operasi.

 

"Penandatanganan MoA menandakan peristiwa penting ke arah transformasi teknologi. Kami teruja untuk bekerjasama dengan UM untuk mencipta ekosistem teknologi yang mendorong kami ke era baharu inovasi dalam pembangunan hartanah," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Lee berkata, dengan memanfaatkan kepakaran Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat UM, kerjasama itu bertujuan untuk mewujudkan infrastruktur yang mantap.

 

Katanya, ia mampu mengurus sejumlah besar data dengan cekap, mendedahkan cerapan berharga daripada set data kompleks melalui proses analisis automatik, dan memacu strategik serta membuat keputusan termaklum dalam SkyWorld.

 

Menurut Dekan Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat UM, Prof Dr Loo Chu Kiong, kerjasama itu akan menawarkan peluang luar biasa kepada pelajar dan fakulti UM untuk mengaplikasikan penyelidikan termaju dalam senario dunia sebenar. 

 

Katanya, ia sejajar dengan misi UM untuk memupuk pemimpin dan inovator masa depan, seterusnya menyumbang kepada kehebatan intelek dan teknologi negara.

 

"MoA yang kami tandatangani dengan SkyWorld bukan sekadar perkongsian rasmi, ia adalah bukti visi bersama kami untuk mencipta rumusan yang memberi kesan," katanya.

 

“Kami berbangga untuk memulakan perjalanan perintis ini dengan SkyWorld untuk menetapkan penanda aras baharu dalam perkongsian industri-akademik. Kerjasama ini mencerminkan komitmen kami untuk memupuk inovasi dan memupuk inisiatif kolaboratif yang mempunyai impak bermakna kepada kedua-dua pelajar kami dan industri secara amnya," katanya.

 

Memorandum itu menggariskan kerjasama 2 tahun antara kedua-dua pihak dari suku pertama 2024 hingga suku keempat 2025, menggariskan dedikasi SkyWorld terhadap kualiti dan inovasi, diperkukuh penyelidikan teknologi termaju UM selaras dengan slogan mereka, “Melayani Negara, Memberi Impak kepada Dunia”. - DagangNews.com