Solar District Cooling Group lancarkan IPO Pasaran ACE bagi mengumpul RM45.09 juta | DagangNews Skip to main content

Solar District Cooling Group lancarkan IPO Pasaran ACE bagi mengumpul RM45.09 juta

Dari kiri:Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Kumpulan Solar District Cooling Berhad Wong Kei Fai, bersama Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Wong Poh May, Ketua Pasaran Modal Mercury Securities Chris Lai Ther Wei, Pengarah Urusan Mercury Securities Chew Sing Guan, Pengarah Urusan Kumpulan Solar District Cooling Berhad Edison Kong dan Pengarah Eksekutif Kumpulan Solar District Cooling Berhad Eileen Liuk.
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 28 Ogos - Syarikat sistem pengurusan bangunan Solar District Cooling Group Bhd (SDCG) pada Rabu melancarkan tawaran awam permulaan (IPO) di Pasaran ACE yang akan mengumpul RM45.09 juta.

 

Menurut prospektus rasminya, IPO berharga 38 sen sesaham tersebut membabitkan terbitan awam sebanyak 118.67 juta saham baharu. 

 

Tiada tranche berasingan bagi penjualan saham sedia ada. 

 

Secara keseluruhannya, penyenaraian itu menawarkan pelabur sehingga 28% kepentingan dalam syarikat.

 

Permohonan untuk saham IPO akan ditutup pada 6 Sept 2024 dan penyenaraian telah dijadualkan pada 19 Sept 2024.

 

SDCG merupakan pakar dalam sistem pengurusan bangunan, penyelesaian haba suria dan perkhidmatan penjimatan tenaga. 

 

Syarikat juga menjalankan projek penyelenggaraan sistem dan peralatan yang terdiri daripada penyejuk api gas dan sistem air sejuk.

 

Pelanggan Utama SDCG termasuk syarikat konsesi, syarikat pembinaan, syarikat pengurusan kemudahan dan pemilik bangunan, yang menyumbang lebih separuh daripada jumlah hasilnya bagi tahun kewangan 2023 (FY2023).

 

Di bawah terbitan awam, syarikat memperuntukkan 21.19 juta saham baharu kepada orang awam Malaysia dan 21.19 juta saham kepada orang yang layak. 

 

SDCG juga menawarkan 76.28 juta saham baharu untuk memilih pelabur melalui penempatan persendirian.

 

Syarikat itu telah memperuntukkan kira-kira 41.5% daripada hasil untuk membeli bahan, 28.1% untuk modal kerja am, 11.1% untuk bon tender projek masa depan, 9.5% dalam perbelanjaan penyenaraian, 5.6% untuk perbelanjaan modal dan 4.2% dalam pembesaran ibu pejabat.

 

Pengarah Urusan SDCG, Edison Kong kini mengawal 90% daripada modal saham syarikat dan Pengarah Eksekutif, Eileen Liuk memegang baki 10%.

 

Selepas IPO, pegangan Kong akan dicairkan kepada 64.8% dan pegangan Liuk akan dikurangkan kepada 7.2%.

 

Mercury Securities Sdn Bhd adalah penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan IPO.- DagangNews.com