Southern Acids ambil alih baki 10% pegangan Firstview Development bernilai RM23 juta | DagangNews Skip to main content

Southern Acids ambil alih baki 10% pegangan Firstview Development bernilai RM23 juta

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 9 Feb - Southern Acids (M) Bhd mengumumkan syarikat itu menandatangani perjanjian jualan saham (SSA) untuk memperoleh baki 10% pegangan atau 300,000 saham biasa dalam Firstview Development Sdn Bhd daripada Low Mong Hua Sdn Bhd dengan jumlah balasan tunai RM23.5 juta.

 

Selepas pengambilalihan, Firstview Development, yang terlibat dalam aktiviti perladangan dan pengilangan kelapa sawit dan kini memiliki dua anak syarikat di Indonesia, PT Mustika Agro Sari dan PT Wanasari Nusantara akan menjadi anak syarikat milik penuh Southern Acids.

 

Pertimbangan pembelian akan dijelaskan menerusi enam ansuran, dengan bayaran pertama sebanyak RM1.5 juta akan dibuat selepas menandatangani SSA, dan baki pembayaran dibuat setiap tahun dari 2025 hingga 2028.

 

Menurut Southern Acids, pertimbangan pembelian dibuat atas dasar penjual bersedia pembeli, selepas mengambil kira aset bersih, potensi pendapatan dan prospek pertumbuhan Firstview Development.

 

Kumpulan itu berpendapat cadangan pengambilalihan itu adalah selaras dengan strategi syarikat untuk memberi tumpuan kepada segmen pengilangan dan penanamannya serta memudahkan pertumbuhan berterusan perniagaan utamanya dalam segmen itu.

 

"Cadangan pengambilalihan itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depannya, kerana Firstview mempunyai aliran tunai yang positif daripada aktiviti operasinya dan kedudukan kewangan yang kukuh," katanya.

 

Di samping itu, Southern Acids berkata cadangan pengambilalihan itu tidak tertakluk kepada kelulusan pemegang sahamnya atau mana-mana pihak berkuasa berkaitan dan dijangka selesai pada akhir Februari 2024. - DagangNews.com