Stok minyak sawit Malaysia susut ke paras terendah dalam tempoh 6 bulan | DagangNews Skip to main content

Stok minyak sawit Malaysia susut ke paras terendah dalam tempoh 6 bulan

KUALA LUMPUR 13 Feb - Stok minyak sawit Malaysia susut ke paras terendah dalam tempoh enam bulan pada akhir Januari apabila pengeluaran menjunam ke paras terendah dalam tempoh sembilan bulan di tengah-tengah eksport yang stabil.

 

Menurut pengawal selia industri, penyusutan itu melebihi daripada jangkan pasaran.

 

Pengurangan stok di negara pengeluar minyak sawit kedua terbesar di dunia selepas Indonesia akan membantu dalam menyokong niaga hadapan yang kehilangan 10% pada 2023.

 

Data daripada Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) menunjukkan stok minyak sawit pada akhir Januari susut 11.83% berbanding bulan sebelumnya kepada 2.02 juta tan metrik, terendah sejak Julai.

 

Sebelum ini, stok minyak sawit Malaysia pada Disember dilaporkan berjumlah 2.29 juta tan manakala November pula 2.4 juta tan.

 

Pengeluaran minyak sawit mentah pula merosot 9.59% berbanding Disember kepada 1.40 juta tan pada Januari, terendah sejak April, manakala eksport turun 0.85% kepada 1.35 juta tan, kata MPOB.

 

Sementara itu, tinjauan Reuters meramalkan inventori Januari pada 2.14 juta tan, penurunan 6.62% daripada bulan sebelumnya dengan pengeluaran pada 1.37 juta tan dan eksport pada 1.22 juta tan.

 

Ketua penyelidik broker minyak sayuran Sunvin Group, Anilkumar Bagani berkata, laporan MPOB sedikit menaik dengan stok jatuh lebih daripada jangkaan tetapi pengeluaran tidak menyusut pada kadar yang dibincangkan pasaran.

 

Beberapa peniaga menjangkakan pengeluaran pada Januari akan jatuh serendah 1.3 juta tan, tetapi pengeluaran tidak merosot pada kadar yang dijangkakan pasaran, kata seorang peniaga yang berpangkalan di New Delhi.

 

Eksport minyak sawit dijangka merosot dalam beberapa bulan akan datang apabila minyak pesaing tersedia pada harga yang kompetitif, mengimbangi kemungkinan penurunan dalam pengeluaran, kata peniaga itu.

 

Lantunan semula harga minyak sawit berkemungkinan dihadkan oleh bekalan minyak soya dan bunga matahari yang banyak dan boleh didapati pada harga diskaun kepada minyak sawit buat kali pertama dalam tempoh lebih setahun, kata pegawai industri minggu lalu.- DagangNews.com