Sunway REIT perkenal program perkongsian pajakan hijau pertama di Malaysia | DagangNews Skip to main content

Sunway REIT perkenal program perkongsian pajakan hijau pertama di Malaysia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Jan - Sunway REIT Management Sdn Bhd mengumumkan bahawa Sunway REIT ialah Amanah Pelaburan Hartanah (REIT) pertama di Malaysia yang memperkenalkan Program Perkongsian Pajakan Hijau untuk semua penyewanya.

 

Program ini ditubuhkan untuk menggalakkan amalan antarabangsa terbaik dalam kemampanan dan memacu penyelesaian mampan melalui perubahan tingkah laku, memajukan komitmen nasional  terhadap pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050.

 

Penyewa Sunway REIT yang terkenal seperti The Body Shop, Muji, L'OCCITANE, Starbucks Coffee, Roche (Malaysia), Accenture Technology Solutions dan Sunway Hotels komited untuk bekerjasama dalam program itu, mengesahkan komitmen bersama mereka untuk kelestarian. 

 

Jenama global ini telah lama menerima dan memupuk amalan mampan dalam organisasi masing-masing serta penawaran produk dan perkhidmatan.

 

Memorandum persefahaman (MoU) telah dibangunkan dengan sasaran utama dibangunkan berdasarkan sasaran berasaskan sains, untuk meningkatkan kecekapan tenaga, langkah penjimatan air dan pengalihan sisa dari tapak pelupusan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sunway REIT, Datuk Jeffrey Ng berkata, pihaknya yakin sasaran 100% penyertaan penyewa dalam Program Perkongsian Pajakan Hijau akan dicapai sebelum atau menjelang 2030, dan akan terus bekerjasama rapat dengan pihak berkepentingan untuk mengurangkan pelepasan Skop 3.

 

"Kami berbesar hati untuk mendapatkan penyewa dan penyewa hotel kami menyertai Program Perkongsian Pajakan Hijau Sunway dan berusaha ke arah Malaysia yang neutral karbon," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

 

sunway
                                               Datuk Jeffrey Ng

 

 

Sunway REIT berjanji untuk mencapai pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050, yang selaras dengan komitmen kerajaan untuk menjadi neutral karbon menjelang 2050 seperti yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Ke-12.

 

Untuk memacu kemajuan ke arah sifar bersih menjelang 2050, Sunway REIT menetapkan sasaran interim  mengurangkan separuh pelepasan menjelang 2030 dengan memberi tumpuan kepada mengurangkan sisa pelepasan sebanyak 45% melalui peningkatan kecekapan tenaga dan penggunaan penggantian tenaga. 

 

Penaja Sunway REIT, Sunway Berhad adalah antara syarikat pertama di Asia dan yang pertama di Malaysia, yang melaksanakan rangka kerja penetapan harga karbon dalaman ke dalam perniagaannya untuk mendorong agenda sifar bersih. - DagangNews.com