Syarikat Taiwan, Elna PCB buka kilang pembuatan RM1 bilion di Pulau Pinang, wujudkan 1,000 lagi pekerjaan | DagangNews Skip to main content

Syarikat Taiwan, Elna PCB buka kilang pembuatan RM1 bilion di Pulau Pinang, wujudkan 1,000 lagi pekerjaan

Oleh BERNAMA

BUTTERWORTH 10 Sept - Elna PCB, pengeluar papan litar bercetak (PCB) yang berpangkalan di Taiwan, memperluaskan kemudahan pembuatannya dengan pembukaan kilang baharu di Zon Perindustrian Perai dekat sini, hari ini.

 

Dengan jumlah pelaburan melebihi RM1 bilion, pembesaran itu termasuk kilang baharu lebih 10,000 meter persegi, dengan kemudahan pembuatan PCB lima tingkat bersebelahan dengan loji sedia ada.

 

Presiden Elna PCB (Malaysia) Sdn Bhd, Ian Yang berkata, fasa pertama pengeluaran akan menghasilkan 300,000 kaki persegi PCB, memenuhi keperluan sektor automotif, pelayan, peralatan rangkaian, pengkomputeran peribadi dan elektronik pengguna.

 

 

“Memandangkan permintaan global untuk PCB berkualiti tinggi dan maju terus berkembang, kami bersedia untuk mengembangkan kapasiti pengeluaran kami kepada satu juta kaki persegi dalam masa terdekat.

 

“Kemudahan sedia ada akan mengekalkan pengeluarannya untuk pelanggan automotif, manakala kilang baharu ini meningkatkan keupayaan kami, membolehkan kami memenuhi keperluan pelanggan kami dengan lebih banyak kepelbagaian pembuatan geografi dan fleksibiliti rantaian bekalan,” katanya semasa majlis perasmian kilang itu pada Selasa.

 

Kilang itu dirasmikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow. Turut hadir Pengerusi Kumpulan PSA Anthony Chiao, presiden Kumpulan Perniagaan PCB PSA Lance Tao, Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk Seri Law Choo Kiang, dan Pengarah Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) Pulau Pinang Muhammad Ghaddaffi Sardar Mohamed.

 

Elna ialah anak syarikat Global Brand Manufacture di bawah Kumpulan PSA.

 

 

elna

 

elna

 

 

Yang berkata, dengan mewujudkan kehadiran syarikat itu di Pulau Pinang, Elna membantu membina rantaian bekalan yang mantap dan komprehensif yang akan menarik lebih ramai pemain global bukan sahaja ke negeri ini tetapi juga ke Malaysia.

 

Sementara itu, Tao berkata perasmian kilang baharu itu merupakan satu peristiwa penting bagi sektor PCB, dan PSA komited untuk menyediakan penyelesaian sehenti peneraju industri untuk pelanggan di seluruh dunia, berjanji untuk menyampaikan produk dan perkhidmatan yang lebih pelbagai dan berkualiti tinggi.

 

Beliau berkata sebagai pengeksport semikonduktor keenam terbesar dunia, Malaysia menyumbang 13% daripada pasaran pemasangan, ujian dan pembungkusan global.

 

“Pulau Pinang ialah hab utama bagi industri semikonduktor Malaysia, yang mempunyai ekosistem perindustrian yang mantap, kumpulan bakat yang kaya dan persekitaran perniagaan yang menggalakkan. Justeru, keputusan Elna untuk membina loji PCB baharu di Pulau Pinang adalah langkah strategik yang dijangka meningkatkan rantaian bekalan pembuatan elektronik di rantau ini,” tambahnya.

 

Chow berkata majlis hari Selasa menandakan realisasi pelaburan Elna di Pulau Pinang sejak pecah tanah pada Februari tahun lepas, sambil menambah bahawa kemudahan ini dijangka mewujudkan 1,000 lagi peluang pekerjaan.

 

Ketua menteri berkata berikutan kehadirannya selama 30 tahun di Pulau Pinang, pengembangan Elna telah membuktikan Pulau Pinang sebagai lokasi yang mampan untuk pelaburan.

 

“Peluasan ini menggariskan ekosistem perindustrian yang teguh di Pulau Pinang, menawarkan peluang kepada syarikat multinasional untuk terus berkembang di sini,” tambahnya. - DagangNews.com