TA Securities positif langkah Capital A lupus perniagaan penerbangan kepada AirAsia X untuk keluar daripada status PN17 | DagangNews Skip to main content

TA Securities positif langkah Capital A lupus perniagaan penerbangan kepada AirAsia X untuk keluar daripada status PN17

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Jan - TA Securities positif terhadap langkah Capital A Berhad untuk melupuskan perniagaan penerbangannya kepada AirAsia X Berhad (AAX) kerana langkah itu perlu bagi mengeluarkan kumpulan itu daripada status Nota Amalan 17 (PN17).

 

“Daripada perspektif risiko, kami positif kerana beranggapan pelupusan itu perlu bagi mengeluarkan Capital A daripada status PN17 atau risiko penggantungan dagangan.

 

"Selain itu, pemegang saham Capital A dijangka terus memegang saham dalam segmen penerbangan melalui AAX,” katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Selepas pelupusan tersebut, syarikat penerbangan itu bersedia untuk mendapat manfaat daripada pihak pengurusan yang berfokus dengan hala tuju strategik yang lebih jelas yang akan meningkatkan kapasiti perniagaan penerbangan itu dalam meraih peluang pertumbuhan, memperkembang bahagian pasaran, dan mencapai keuntungan yang lebih baik.

 

Firma penyelidikan itu menyerlahkan jangkaan keuntungan Capital A daripada penurunan minat terhadap AirAsia Berhad dan AirAsia Aviation Group Limited (AAAGL). 

 

ARTIKEL BERKAITAN: Capital A lupus perniagaan penerbangan kepada AirAsia X

 

Katanya, cadangan pelupusan itu membawa kepada penyahgabungan AirAsia dan AAAGL daripada Capital A, dijangka meningkatkan ekuiti pemegang saham kumpulan dan menyelaraskan keadaan kewangannya.

 

AAX telah menandatangani surat tawaran tidak terikat dengan Capital A bagi cadangan pemerolehan perniagaan penerbangannya, iaitu AirAsia dan AAAGL.

 

Syarikat penerbangan itu berkata langkah itu meletakkan AAX sebagai penyedia penerbangan serantau yang menyeluruh untuk semua laluan jarak dekat dan sederhana di bawah jenama AirAsia.

 

"Kami mengekalkan harga sasaran (TP) Capital A sebanyak 85 sen sesaham.

 

"Kami menasihatkan pelabur untuk mengelak daripada melaksanakan penstrukturan semula Capital A sehingga mendapat lebih jelas mengenai kelayakan saham AAX, yang bergantung pada penetapan harga saham pertimbangan AAX baharu dan pertimbangan pelupusan akhir," kata TA Securities. - DagangNews.com