Tan Sri Ir. Kuna Sittampalam diberi penghormatan dengan Anugerah Jurutera Perunding Cemerlang oleh ACEM | DagangNews Skip to main content

Tan Sri Ir. Kuna Sittampalam diberi penghormatan dengan Anugerah Jurutera Perunding Cemerlang oleh ACEM

Menteri Kerja Raya, Dato Sri Alexander Nanta Linggi (tengah) menyampaikan Anugerah Jurutera Cemerlang  kepada Tan Sri Ir. Kunasingam A/L Sittampalam di Kuala Lumpur pada 26 Ogos 2023. Turut hadir ialah Ir. Chong Chew Fan, Presiden ACEM (kiri).
oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Ogos – Naib Pengerusi Eksekutif Perkhidmatan Kejuruteraan dan Firma Perunding Pengurusan Projek HSS Engineers Berhad, Tan Sri Ir. Kuna Sittampalam diberi penghormatan oleh Persatuan Jurutera Perunding Malaysia (ACEM) dengan Anugerah Jurutera Cemerlang sebagai mengiktiraf sumbangannya selama 40 tahun kepada persaudaraan kejuruteraan Malaysia.

 

Ir. Kuna adalah seorang daripada dua jurutera perunding Malaysia yang menerima anugerah itu, yang disampaikan oleh Menteri Kerja Raya, Dato Sri Alexander Nanta Linggi pada majlis makan malam ke-60 ACEM, Sabtu lepas.

 

"Saya percaya perjalanan Kumpulan HEB baru sahaja bermula. Setelah melaksanakan lebih 800 projek di Malaysia dan menjadi “Penyimpanan Data Digital Pusat” dalam sektor lebuh raya, jalan raya, rel dan air meletakkan kami dalam kedudukan yang baik untuk menyokong Kerajaan Malaysia dalam merancang dan melaksanakan projek infrastruktur berskala besar.

 

"Kami juga telah mempelbagaikan sumber pendapatan kami dalam sektor digital dan teknologi dan berada di puncak untuk mewujudkan menegak keempat aliran pendapatan berulang kami. Strategi pelbagai disiplin ini membolehkan kami berjaya melaksanakan projek infrastruktur global yang luas dan kompleks," kata Ir Kuna.

 

Firma yang diasaskannya bersama, HEB Group, telah memainkan peranan penting dalam memudahkan pembangunan negara pada tahun 80-an dan 90-an, dan terus memainkan peranan penting dalam mempercepatkan kemajuan projek pembinaan negara berimpak tinggi.

 

Ini termasuk menyediakan perkhidmatan untuk projek rel dan jalan raya utama, seperti perkhidmatan perundingan pengurusan projek untuk Transit Aliran Massa Laluan 3 (MRT3) dan Lebuhraya Pan Borneo Fasa 1A, dan reka bentuk kejuruteraan terperinci untuk Transit Aliran Bas Iskandar Malaysia (IMBRT).

 

Kumpulan juga menjalankan kerja-kerja untuk beberapa projek utama dalam sektor air seperti reka bentuk kejuruteraan skim bekalan air di Johor dan Jurutera Pemilik bagi Program Lanjutan Hayat Stesen Hidro Elektrik Sungai Perak.

 

Ir Kuna juga instrumental dalam memperkenalkan Pemodelan Maklumat Bangunan (BIM) di HSS pada 2012. Inovasi ini telah disepadukan secara konsisten ke dalam penyampaian perkhidmatan mereka, dicontohkan oleh Pemodelan 3D Infrastruktur, Pengesanan dan Resolusi Clash, dan Bil Kuantiti dalam pembangunan Perbandaran Kwasa Damansara. Model BIM yang terhasil merupakan pencapaian penting, dipamerkan kepada Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB).

 

Selain itu, Kumpulan juga telah menjalin hubungan yang menggerunkan di luar negara, melalui perkongsian pilihan strategik dengan firma perunding Jepun. Pada tahun lalu, Kumpulan HEB telah menandatangani lima Memorandum Persefahaman (MOU) untuk melaksanakan projek di rantau ASEAN, Timur Tengah dan Afrika Utara (MENA), India dan mana-mana negara lain yang berkepentingan di bawah Agensi Kerjasama Antarabangsa Jepun. (JICA).

 

Ini telah menghasilkan dua projek yang sedang berjalan setakat ini. Pada bulan Februari, syarikat bersekutu HEB Group HSS Integrated Sdn Bhd bersama rakan strategiknya Oriental Consultants Global Co., Ltd. dan EGIS Rail S.A., Perancis telah menandatangani perjanjian kontrak dengan Bangladesh Railway untuk menyediakan perkhidmatan perundingan dan teknikal untuk Asian Development Bank (ADB). Projek Kemudahan Persediaan Penambahbaikan Kesalinghubungan Keretapi yang dibiayai oleh Dhaka.

 

Terbaru, anak syarikat Kumpulan HSS Engineering Sdn Bhd dan rakan kongsi strategiknya Shizen International Inc, bersama rakan konsortium Solarvest Asset Management Sdn Bhd dan Aziho Trading Sdn Bhd menerima Surat Pemberitahuan daripada Suruhanjaya Tenaga untuk membangunkan Loji Volta Foto Suria 29.99 Megawatt di Kuala Muda, Kedah. - DagangNews.com