Tanpa ekuiti rangkaian 5G, TM boleh salurkan lebih banyak sumber perniagaan teras - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Tanpa ekuiti rangkaian 5G, TM boleh salurkan lebih banyak sumber perniagaan teras - Kenanga Research

Gambar fail TM Group 21 Januari 2020
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 26 Ogos - Tidak mempunyai pemilikan ekuiti dalam mana-mana rangkaian 5G akan membolehkan Telekom Malaysia (TM) memperuntukan lebih banyak sumber kepada perniagaan sambungan tetap terasnya.

 

Sehubungan itu, Kenanga Research menjangkakan perbelanjaan modal (capex) yang signifikan dalam jangka masa dekat hingga sederhana untuk kabel dasar laut, memandangkan peningkatan pusat data di Johor dan pelaburan akan datang oleh penyedia besar seperti Google, Amazon dan Microsoft di Malaysia.

 

Tambahan pula, kata firma penyelidikan itu, pangkalan pelanggan mudah alih TM secara relatif adalah lebih kecil dan ia mempunyai skala ekonomi yang kurang untuk dimanfaatkan berbanding dengan pesaingnya daripada pelaburan ke dalam rangkaian 5Gnya sendiri.

 

"TM menerima notis penamatan daripada Digital Nasional Berhad (DNB) untuk Perjanjian Langganan Saham (SSA) yang ditandatangani pada 1 Disember 2023. 

 

"Dari sudut pandang positif, tidak memiliki pemilikan ekuiti dalam mana-mana rangkaian 5G membolehkan TM memperuntukkan lebih banyak sumber kepada perniagaan sambungan tetap terasnya. 

 

"Kami kekalkan ramalan pendapatan dengan harga sasaran (TP) sebanyak RM7.53 sesaham dan panggilan 'Outperform'," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Perjanjian ekuiti DNB ditamatkan: Adakah TM tercicir daripada perlumbaan rangkaian 5G kedua?

 

DNB pada 23 Ogos 2024 mengumumkan Perjanjian Langganan Saham (SSA) TM untuk memperoleh pegangan dalam DNB telah ditamatkan.

 

Menurut DNB, TM telah gagal memenuhi syarat tersebut menjelang 21 Ogos 2024 selepas ia diberikan lanjutan mulai 21 Jun 2024.

 

Kata kenyataan itu, TM meminta lanjutan tambahan sehingga 31 Disember 2024, bagaimanapun, DNB tidak dapat melanjutkan tarikh akhir itu selepas mereka berbincang mengenai permintaan itu.

 

Empat syarikat telekomunikasi yang lain – CelcomDigi, Maxis, U Mobile dan YTL telah melengkapkan SSA mereka dengan DNB pada 28 Jun 2024. Hasilnya, empat syarikat telekomunikasi itu secara kolektif memperoleh 65.1% pegangan dalam DNB (16.3% setiap satu).

 

Sementara itu, kata Kenanga Research, TM akan terus menawarkan perkhidmatan 5G, kerana langganan perkhidmatan borong daripada DNB masih utuh. 

 

Katanya, ini selaras dengan kepercayaan bahawa RM233 juta yang dibayar oleh TM semasa memasuki SSA kini akan dianggap sebagai bayaran pendahuluan untuk perkhidmatan DNB.

 

"Penamatan SSA TM menimbulkan persoalan mengenai bidaan berterusan TM untuk membangunkan rangkaian 5G kedua. 

 

"Kami menunggu penjelasan TM pada taklimat keputusan 2QFY24 hari ini. MNO lain, setelah menyelesaikan SSA mereka, kini layak untuk memiliki dan mengendalikan rangkaian ini. 

 

"Untuk mengimbas kembali, TM, CelcomDigi, Maxis dan YTL Power telah mengemukakan tender mereka untuk membangunkan rangkaian kedua, dengan keputusan dijangka pada 3QCY24. 

 

"Selain itu, pengumuman kerajaan yang akan datang mengenai dasar rangkaian 5G dual akan memberi pencerahan mengenai masa depan 5G di Malaysia," jelasnya.- DagangNews.com