Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad dilantik sebagai Pengerusi Eksekutif Datasonic | DagangNews Skip to main content

Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad dilantik sebagai Pengerusi Eksekutif Datasonic

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Julai – Datasonic Group Berhad hari ini mengumumkan penyusunan semula lembaga pengarah dengan pelantikan Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad Bin Almarhum Tengku Tan Sri Abdullah sebagai Pengerusi Eksekutif.

 

Datuk Hanifah Noordin pula mengambil peranan sebagai Timbalan Pengerusi Eksekutif, kata kumpulan syarikat rumusan komunikasi dan teknologi maklumat itu dalam makluman di Bursa Malaysia hari ini.


 

Datuk Hanifah Noordin
                   Datuk Hanifah Noordin

 


Syarikat turut mengumumkan pelantikan Ahmad Ridwan Abdullah, 35, sebagai Pengarah Bebas dan Bukan Eksekutif.

 

Selain itu, Datasonic mengumumkan penyusunan semula Jawatankuasa Pencalonan dan Imbuhan dengan Dato' Mohd Khalil bin Kader Mohd dilantik sebagai pengerusi. Dua lagi anggota jawatankuasa ialah Dato' Ibrahim Abdullah dan Dato' Roseleen Buyong.

 

Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad adalah menantu kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah.

 

Menurut Datasonic, Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad, 38, berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Perniagaan (Perakaunan) dari Universiti Swinburne of Technology, Melbourne, Australia pada Disember 2009.

 

Sejak 2010 hingga hari ini, beliau telah menjadi pengarah pelbagai syarikat awam dan swasta. Pada Disember 2011, beliau dilantik sebagai Pengerusi Eksekutif Unitab Medic Sdn. Bhd. (sekarang dikenali sebagai FOMEMA Global Sdn. Bhd.), sebuah syarikat yang terutama terlibat dalam penyeliaan, pemantauan dan kawalan kualiti makmal dalam pemeriksaan perubatan pekerja asing di Malaysia.

 

Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad juga merupakan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Eduspec Holdings Berhad, sebuah syarikat awam tersenarai di Pasaran ACE dari 2014 hingga 2017.

 

Beliau mempunyai latar belakang dalam perancangan strategik, pengkhususan dalam perniagaan berkaitan kesihatan, e-dagang dan teknologi maklumat. Beliau pernah menjadi Pengerusi Eksekutif FOMEMA Sdn. Bhd., yang mengendalikan sistem saringan pemeriksaan perubatan pekerja asing di Semenanjung Malaysia sejak Julai 2016 di mana beliau menyelia operasi syarikat.

 

Beliau juga seorang Pengarah Eksekutif Bookdoc Holdings Berhad, yang mengendalikan aplikasi mudah alih yang menghubungkan pesakit dengan profesional perubatan sejak Mac 2019.

 

Beliau juga mempunyai pengalaman terkumpul sepanjang kerjayanya dalam berurusan dengan syarikat multinasional sambil memberikan bimbingan dan sokongan dalam syarikat di mana beliau menjadi ahli lembaga pengarah pengarah.


 

datasonic

 


Pada masa ini, Tengku Dato’ Indera Abu Bakar Ahmad merupakan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Central Global Berhad, sebuah syarikat awam disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Securities yang terlibat terutamanya dalam pembuatan dan pembinaan.

 

Selain itu, beliau juga adalah Pengarah Bukan Eksekutif Bebas Wellspire Holdings Berhad., sebuah syarikat dengan aktiviti utama merangkumi pengedaran dan peruncit dalam talian makanan berbungkus pengguna kepada tempatan dan pasaran antarabangsa. - DagangNews.com