Terbitan bon pada Mac tertinggi sejak Mei 2019 | DagangNews Skip to main content

Terbitan bon pada Mac tertinggi sejak Mei 2019

 

 

KUALA LUMPUR 15 April - Pasaran bon korporat utama didapati sangat aktif dengan penerbitan RM23.8 bilion pada Mac 2021, mewakili terbitan bulanan terbesar sejak Mei 2019.

 

RAM Ratings berkata, jumlah penerbit pada Mac juga mencatatkan rekod dengan 39 penerbit bon korporat berbanding 9 dan 22 bagi tempoh 2 bulan sebelumnya. 

 

"Aktiviti yang rancak ini sebahagiannya disumbangkan oleh keperluan pembiayaan firma dengan kadar faedah yang rendah, memandangkan kadar kenaikan yang ketara bagi hasil bon dalam tempoh 2 bulan terakhir. 

 

"Penanda aras bagi hasil Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) melonjak 39.5 dan 17.4 mata asas bagi bulan ke bulan masing-masing setakat akhir Februari dan akhir Mac di tengah-tengah jualan pasaran bon global yang meningkatkan jangkaan inflasi dan prospek ekonomi cerah," katanya dalam kenyataan hari ini. 

 

Sementara itu, dalam bulan yang sama, MGS dan Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) meningkat kepada RM16.5 bilion berbanding RM12 bilion pada Februari.

 

Pada masa sama, kertas kerja jangka pendek kerajaan iaitu Rang Undang-undang Perbendaharaan Malaysia (MTB) dan Rang Undang-undang Perbendaharaan Islam Malaysia (MTIB) juga meningkat kepada RM6 bilion pada Mac berbanding RM3.5 bilion pada bulan sebelumnya. 

 

Permintaan asing juga kekal kukuh dengan aliran masuk bersih asing sebanyak RM5.9 bilion berbanding RM7.2 bilion pada Februari, menandakan bulan ke-11 berturut-turut berlakunya pembelian bersih asing.

 

Aliran masuk ini secara tidak langsung meningkatkan pegangan asing dalam bon Malaysia kepada 14.5% setakat akhir Mac, tertinggi sejak April 2018. - DagangNews.com