Belanjawan 2025: MBAM minta kerajaan tangani kos tinggi guna pakai teknologi, akses pendigitalan untuk sektor pembinaan | DagangNews Skip to main content

Belanjawan 2025: MBAM minta kerajaan tangani kos tinggi guna pakai teknologi, akses pendigitalan untuk sektor pembinaan

Persatuan itu juga menggesa kerajaan untuk memupuk lebih banyak perkongsian awam-swasta (PPP) bagi mempercepatkan penyampaian projek infrastruktur utama. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews

KUALA LUMPUR 2 Okt - Persatuan Kontraktor Binaan Malaysia (MBAM) menggesa kerajaan menangani kos tinggi mengguna pakai teknologi dan meningkatkan akses kepada pendigitalan dalam sektor pembinaan.

 

Selain itu, MBAM juga menggesa kerajaan mengenakan cukai dan duti yang lebih rendah ke atas jentera pembinaan, bersama dengan akses yang lebih baik kepada pembiayaan dan kadar faedah munasabah untuk pemain industri dan pembina.

 

Ini terutamanya, industri pembinaan telah menggesa kerajaan memperuntukkan lebih banyak dana untuk projek infrastruktur seperti pengangkutan awam, jalan raya, air dan teknologi digital, yang penting bagi mengekalkan momentum sektor itu.

 

Perkara tersebut yang merupakan antara cadangan yang dikemukakan oleh MBAM bagi Belanjawan 2025 kerana langkah-langkah tersebut adalah penting untuk membantu firma pembinaan dan pembina dalam meningkatkan produktiviti dan memastikan projek disiapkan tepat pada masanya.

 

Presiden MBAM Oliver HC Wee berkata, kerajaan perlu meningkatkan perbelanjaan untuk infrastruktur awam, kerana projek-projek ini mengikut sejarah menyumbang menjana 30 hingga 40 peratus pekerjaan dalam industri.

 

"Memandangkan pasaran hartanah pulih, terutamanya dalam sektor kediaman, lebih banyak projek infrastruktur penting untuk menyokong ketersediaan pekerjaan," katanya kepada Bernama.

 

Wee berkata nilai projek infrastruktur yang dianugerahkan setakat Ogos 2024 berjumlah RM127.36 bilion, dengan sektor swasta diberi RM93.8 bilion dan sektor awam mengambil RM33.5 bilion.

 

Bagaimanapun, beliau berkata kerajaan mesti mendapatkan pembiayaan yang mencukupi untuk pembangunan infrastruktur penting, kerana ia boleh mendapatkan dana dengan lebih murah berbanding individu, sekali gus meringankan beban negara.

 

Persatuan itu juga menggesa kerajaan untuk memupuk lebih banyak perkongsian awam-swasta (PPP) bagi mempercepatkan penyampaian projek infrastruktur utama.

 

Ini kata Wee, akan mengurangkan pergantungan kepada dana awam sambil meningkatkan peluang pekerjaan dan aktiviti ekonomi.

 

"Menggalakkan model PPP akan membantu mempercepatkan projek infrastruktur, menjana pekerjaan dan menggalakkan pertumbuhan dalam industri dan sektor berkaitannya," katanya.

 

Menonjolkan kepentingan utiliti seperti loji kuasa hidro dan kemudahan rawatan air, Wee menggesa kerajaan untuk memberi keutamaan dalam Bajet 2025, khususnya bagi kawasan pinggir bandar dan luar bandar yang kurang mendapat perkhidmatan.

 

"Akses air bersih kekal menjadi kebimbangan utama terutama di luar pusat bandar. Kerajaan perlu memastikan semua masyarakat tanpa mengira lokasi mendapat akses kepada air bersih," katanya.

 

MBAM juga menggesa akses yang lebih baik kepada pembiayaan untuk pemain industri, dengan kadar faedah yang munasabah daripada institusi kewangan, serta mengurangkan cukai dan duti ke atas jentera pembinaan untuk membantu meningkatkan produktiviti.

 

"Cukai dan duti yang lebih rendah ke atas jentera akan membantu pemain industri meningkatkan produktiviti dan memastikan penyampaian projek tepat pada masanya," tambah Wee.

 

Wee menyatakan penggunaan teknologi dalam sektor pembinaan telah perlahan disebabkan oleh kos yang tinggi dan menggesa kerajaan untuk memperkenalkan langkah untuk menjadikan transformasi digital lebih mudah diakses.

 

"Penggunaan teknologi adalah penting untuk mengurangkan pergantungan kepada buruh manual, menambah baik kualiti projek, dan meningkatkan kecekapan keseluruhan. Kerajaan mesti mengambil langkah untuk menjadikan transformasi ini mampu dimiliki oleh semua pemain industri," katanya.

 

Tambahnya, peningkatan penggunaan teknologi juga akan mengurangkan pergantungan industri kepada buruh asing dan mengurangkan jumlah pertukaran asing yang meninggalkan negara. - DagangNews.com