BlackBerry bergabung dengan ISC2 tawar latihan dan pensijilan keselamatan siber diakui global di Malaysia | DagangNews Skip to main content

BlackBerry bergabung dengan ISC2 tawar latihan dan pensijilan keselamatan siber diakui global di Malaysia

Gambar: rawpixel.com di Freepik
Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 23 Okt - BlackBerry Limited mengumumkan kerjasama baharu dengan Konsortium Pensijilan Keselamatan Sistem Maklumat Antarabangsa (ISC2), organisasi bukan keuntungan terkemuka dunia untuk profesional keselamatan siber, bagi menawarkan latihan dan pensijilan keselamatan siber yang diakui secara global di Malaysia. 

 

Sebagai sokongan kepada usaha berterusan kerajaan Malaysia untuk meningkatkan kemahiran digital, kapasiti dan ketahanan siber, kursus tersebut ditawarkan sebagai sebahagian daripada Kurikulum Keselamatan Siber BlackBerry di kemudahan Pusat Kecemerlangan Keselamatan Siber (CCoE) bertaraf dunia di Cyberjaya. 

 

Pendaftaran untuk kursus ISC2 pertama yang akan berlangsung pada akhir Oktober 2024, kini dibuka. 

 

Dengan transformasi digital Malaysia yang semakin pesat dan peningkatan ancaman, permintaan untuk profesional keselamatan siber yang berkelayakan tinggi juga meningkat. 

 

Kerjasama baharu BlackBerry dengan ISC2 memperluas rangkaian kursus bertaraf antarabangsa yang tersedia kepada profesional siber di CCoE Malaysia untuk membantu meningkatkan kemahiran dan kemampuan dalam memperkukuh pertahanan terhadap ancaman siber yang sentiasa berubah. 

 

Kursus yang ditawarkan termasuk Certified Information Systems Security Professionals (CISSP), Certified Cloud Security Professional (CCSP) dan Certified in Cybersecurity (CC) yang sangat dicari.

 

Pengarah Pendidikan dan Latihan Pusat Kecemerlangan Keselamatan Siber, BlackBerry, Han Ther Lee berkata, ketika Malaysia bersedia untuk Tahun Kemahiran pada 2025, BlackBerry komited bekerjasama dengan kerajaan dan industri bagi membantu mendidik, meningkatkan kemahiran dan mengembangkan tenaga kerja siber negara. 

 

"Kami berbangga untuk bekerjasama dengan institusi latihan terkemuka seperti ISC2, yang memperkaya kurikulum yang ditawarkan di Pusat Kecemerlangan Keselamatan Siber dan memberikan akses yang lebih luas kepada profesional siber di Malaysia dan kawasan sekitarnya untuk pensijilan yang diakui di peringkat global," katanya dalam satu kenyataan.

 

Kursus pertama yang ditawarkan melalui kerjasama itu akan memberi tumpuan kepada disiplin keselamatan siber kritikal, termasuk operasi keselamatan, pengurusan risiko dan keselamatan awan, yang penting untuk menguatkan kemampuan keselamatan siber nasional dan serantau, terutamanya ketika kawasan serantau melaksanakan matlamat transformasi digitalnya. 

 

ISC2 akan menyediakan bahan latihan yang komprehensif, sumber kursus, lesen dan sokongan berterusan untuk semua programnya.

 

Naib Presiden Pembangunan Perniagaan, ISC2, Cigdem Bildirici menyatakan, dengan Malaysia bergerak menuju masa depan yang lebih terhubung secara digital dan peningkatan risiko siber, mengukuhkan tenaga kerja keselamatan siber menjadi lebih penting dari sebelumnya. 

 

"Kami teruja bekerjasama dengan BlackBerry di Pusat Kecemerlangan Keselamatan Siber untuk membawa program latihan kami bagi menyokong pertumbuhan ini," ujarnya.

 

Sejak pembukaan CCoE pada Mac 2024, dengan sokongan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), BlackBerry dan rakan pendidikan telah mendedikasikan lebih daripada 8,000 jam untuk melatih lebih 1,500 profesional di kemudahan tersebut. 

 

Beberapa rakan pendidikan juga menawarkan kursus latihan bersijil global di CCoE, termasuk CompTIA, SANS Institute dan Rogers Cybersecure Catalyst di Universiti Metropolitan Toronto, yang menjalankan program latihan CLIC (Pensijilan Kepimpinan dalam Keselamatan Siber).

 

Kini, pada bulan keenam operasinya, penambahan program latihan ISC2 di CCoE adalah satu pencapaian penting bagi institusi tersebut yang bertujuan menyediakan set pensijilan dan kursus latihan yang paling komprehensif yang tersedia di kawasan Indo-Pasifik. 

 

Kursus pensijilan ISC2 yang pertama, Certified in Cybersecurity (CC), akan bermula pada akhir Oktober 2024, manakala program terkenal CISSP dan CCSP akan bermula pada November 2024. 

 

Profesional keselamatan siber dan organisasi di seluruh Malaysia dan kawasan Indo-Pasifik kini boleh mendaftar untuk kursus ISC2. 

 

Program tambahan, seperti bengkel khusus dan latihan lanjutan, akan dilancarkan dalam bulan-bulan akan datang, menyediakan peluang berterusan untuk peningkatan kemahiran dan pensijilan. - DagangNews.com