Capital A umumkan pengurangan modal sehingga RM6 bilion | DagangNews Skip to main content

Capital A umumkan pengurangan modal sehingga RM6 bilion

Pesawat AirAsia di KLIA2 - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 24 Okt - Capital A Bhd mengumumkan cadangan pelan penyelarasannya yang merangkumi pengurangan modal sehingga RM6 bilion untuk mengimbangi kerugian terkumpul kumpulan itu.

 

“Kuantum tepat modal saham yang akan dikurangkan adalah bergantung kepada kerugian terkumpul kumpulan; dan hasil modal saham terbitan syarikat itu, selepas selesai cadangan latihan korporat,” kata syarikat induk kepada AirAsia dalam makluman kepada Bursa Malaysia.

 

Kumpulan penerbangan menjangka untuk menyerahkan pelan akhir tidak lama lagi, yang akan memudahkannya keluar daripada status Nota Amalan 17.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Capital A Tan Sri Tony Fernandes berkata kumpulan itu akan menumpukan pada mengembangkan empat syarikat kukuhnya dalam Capital A yang terdiri daripada CAPAS (perkhidmatan penerbangan), Teleport, MOVE digital dan syarikat penjenamaan.

 

"Syarikat itu bukan sahaja akan menyokong AirAsia tetapi membantu membentuk masa depan industri penerbangan dan pelancongan Asia," tambahnya.

 

Sementara itu, Fernandes berkata kumpulan itu telah memutuskan untuk membatalkan perjanjian syarikat pemerolehan tujuan khas AS$1.15 bilion untuk menyenaraikan pengurus jenama penerbangan AirAsia di Nasdaq.

 

Beliau berkata keputusan itu dibuat selepas Aetherium Acquisition Corp menerima penentuan penyahsenaraian daripada Nasdaq pada Jun 2024.

 

Penamatan perjanjian penggabungan perniagaan antara Aetherium dan Capital A International merupakan keputusan strategik memandangkan tumpuan kumpulan itu pada pelan penyusunan semula. - DagangNews.com