Kerajaan Sarawak pertimbangkan kumpulkan semua aset perniagaan, pelaburan di bawah satu entiti | DagangNews Skip to main content

Kerajaan Sarawak pertimbangkan kumpulkan semua aset perniagaan, pelaburan di bawah satu entiti

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 3 Okt - Kerajaan Sarawak sedang mempertimbangkan untuk menyatukan aset negeri, perniagaan dan cabang pelaburannya, termasuk syarikat seperti Petroleum Sarawak Bhd, Sarawak Energy Bhd, dan Dana Kekayaan Berdaulat dan Masa Depan Sarawak (SSWFF) yang baharu berjumlah RM8 bilion, di bawah satu entiti.

 

Langkah itu akan menyaksikan entiti yang disatukan itu mengguna pakai "model pengurusan aset dan pelaburan dengan badan ahli sebagai pemegang saham", yang dijalankan seperti badan perniagaan lain dengan tujuan utama meningkatkan hasil negeri untuk jangka panjang, kata Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

 

Entiti yang disatukan itu "akan berfungsi sama seperti entiti serupa di negara maju lain seperti Temasek Holdings Singapura dan Government of Singapore Investment Corp (GIC), Mubadala Investment Company of UAE, China Investment Corp dan Japan Investment Corp", menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat Premier.

 

Pada masa ini, cawangan pelaburan negeri itu berada di bawah Sarawak Inc. SSWFF, yang menyaksikan suntikan modal permulaan sebanyak RM8 bilion oleh negeri itu, mula beroperasi tahun ini. Entiti lain yang disebut premier termasuk Sarawak Economic Development Corp.

 

Satu kajian akan dijalankan oleh pakar bagi menentukan kebolehlaksanaan cadangan itu, kata Abang Johari pada majlis penutupan Pemukiman Satu Pasukan Perkhidmatan Awam Sarawak selama tiga hari yang diadakan di Brunei sempena pelancaran Perdagangan Sarawak dan Pejabat Pelancongan Brunei.

 

Premier berkata entiti yang disatukan itu "akan menyediakan suasana yang kondusif kepada 'mobiliti' profesional dalam kalangan badan anggota mengikut prinsip 'sewa dan pecat' untuk memastikan badan itu dikendalikan dengan baik".

 

“Model sebegini juga akan membolehkan imbuhan ditetapkan pada tahap yang tinggi dan setanding dengan negara maju,” katanya.

 

Mengenai langkah kerajaan Sarawak meningkatkan pegangannya dalam Affin Bank Bhd kepada 31.25%, Premier berkata bank itu akan menjadi platform untuk memacu pertumbuhan perusahaan kecil dan sederhana dan memudahkan pembangunan ekonomi negeri.

 

 

dbos

 

 

Begitu juga, Bank Pembangunan Sarawak, yang ditubuhkan pada 2017, telah menjadi platform kewangan penting untuk membiayai projek infrastruktur strategik bagi meningkatkan ekonomi negeri, katanya.

 

Pada majlis itu, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Amar Mohamad Abu Bakar Marzuki membincangkan penyelesaian bagi menambah baik pelaksanaan projek kerajaan dan pengurusan aset dalam perkhidmatan awam Sarawak. - DagangNews.com