Keuntungan bersih suku tahunan Gamuda naik 8% kepada RM273 juta | DagangNews Skip to main content

Keuntungan bersih suku tahunan Gamuda naik 8% kepada RM273 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 27 Sept - Gamuda Bhd menjangkakan prestasi baik syarikat itu didorong terutamanya oleh aktiviti pembinaan di luar negara dan domestik, termasuk beberapa pusat data, dan sumbangan lebih tinggi daripada projek pemulihan pantas bahagian hartanah itu.

 

Bagi suku keempat berakhir 31 Julai 2024 (4S24), keuntungan bersih kumpulan kejuruteraan dan pembinaan meningkat 8% tahun ke tahun (y-o-y) kepada RM272.5 juta atau pendapatan sesaham (EPS) sebanyak 9.83 sen.

 

Hasil melonjak hampir 40% pada tahun kepada RM4.7 bilion untuk tempoh tersebut.

 

Bagi tahun kewangan 2024 (FY24), keuntungan bersih Gamuda merosot sebanyak 50% tahun ke tahun kepada RM912.1 juta atau EPS sebanyak 33.3 sen terutamanya kerana keputusan FY23 telah mengiktiraf keuntungan luar biasa daripada pelupusan operasi lebuh rayanya.

 

Hasil untuk FY24 melonjak sebanyak 62% tahun ke tahun kepada rekod RM13.3 bilion.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, dari Ogos 2023 hingga Julai 2024, kumpulan itu mencatatkan hasil tahunan yang memecah rekod sebanyak RM15 bilion (termasuk bahagian hasil syarikat usaha sama) apabila hasil pembinaan luar negara meningkat tiga kali ganda kepada rekod tertinggi RM9 bilion daripada RM3. 5 bilion.

 

"Pertumbuhan ini disokong oleh kemajuan kerja yang lebih tinggi pada projek Australia kami termasuk penyatuan setahun penuh perniagaan projek pengangkutan yang diperoleh baru-baru ini oleh Downer Group Australia (diperoleh pada Jun 2023 dan dinamakan semula DT Infrastructure)," katanya dalam makluman di Bursa Malaysia.

 

Terutama, pada 4Q24, DT Infrastructure, dengan kerjasama Alstom Transport Australia Pty Ltd, memperoleh projek isyarat kapasiti tinggi Metronet A$1.6 bilion.

 

 

gamuda

 

 

Kontrak 10 tahun, yang diberikan oleh Pihak Berkuasa Pengangkutan Awam Australia Barat, melibatkan peningkatan dan penyelenggaraan sistem kawalan kereta api pada rangkaian rel Perth, yang merupakan projek isyarat terbesar di dunia mengikut panjang laluan.

 

Bahagian hartanah Gamuda mencatatkan pertumbuhan hasil sebanyak 47 % pada tahun yang diterajui oleh projek luar negara dengan sumbangan besar daripada beberapa projek pemulihan pantas.

 

Pada masa ini, hasil luar negara Gamuda menyumbang 75% daripada keseluruhan hasil kumpulan daripada 52% sebelumnya.

 

Sementara itu, buku pesanan pembinaan kumpulan itu mencecah satu lagi rekod tertinggi untuk tahun ketiga berturut-turut pada RM25 bilion.

 

Ini membantu bahagian pembinaan mencatatkan hasil pecah rekod dan pendapatan masing-masing RM11 bilion dan RM501 juta pada tahun kewangan dan menyumbang 72% daripada hasil kumpulan dan 55% daripada pendapatan kumpulan pada FY24.

 

Gamuda berkata pertumbuhan itu didorong oleh projeknya di Australia bersama-sama dengan sumbangan besar daripada projeknya di Taiwan dan Singapura.

 

Jualan hartanah Gamuda juga melonjak kepada rekod untuk tahun ketiga berturut-turut pada RM5 bilion pada FY24, diterajui oleh beberapa projek yang baru dilancarkan, membawa bahagian hartanah mencatatkan rekod hasil dan pendapatan tinggi masing-masing sebanyak RM4.2 bilion dan RM411 juta dan menyumbang 28% daripada kumpulan. hasil dan 45% daripada pendapatan kumpulan pada FY24.

 

Syarikat itu juga telah mencadangkan terbitan bonus satu-untuk-satu melibatkan terbitan sehingga 2.98 bilion saham bonus.

 

Saham bonus akan dikeluarkan sebagai berbayar penuh, tanpa pertimbangan dan tanpa permodalan rizab syarikat.

 

Memandang ke hadapan, Gamuda menyatakan bahawa pertumbuhannya akan disokong oleh buku pesanan pembinaannya yang besar berjumlah RM25 bilion dan jualan hartanah tidak dibilkan sebanyak RM7.7 bilion.

 

Kunci kira-kiranya adalah sihat dengan penggearan bersih sebanyak 39%, di bawah had penggearan yang dikenakan sendiri sebanyak 70%. - DagangNews.com