Lantikan politik masih lumrah di bawah Kerajaan Perpaduan, paling ramai UMNO, PKR dan Amanah — IDEA | DagangNews Skip to main content

Lantikan politik masih lumrah di bawah Kerajaan Perpaduan, paling ramai UMNO, PKR dan Amanah — IDEA

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 3 Okt - Sebanyak 95 pelantikan politik ke badan berkanun persekutuan (FSB) dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) telah dibuat di bawah Kerajaan Perpaduan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, menurut sebuah badan pemikir.

 

Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) berkata walaupun pelantikan politik “kekal sebagai kelaziman”, jumlah itu secara relatifnya lebih rendah berbanding dua pentadbiran terdahulu — kerajaan Datuk Seri Ismail Sabri membuat 273 pelantikan, dan pentadbiran Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat 186 — walaupun kedua-duanya berkhidmat dalam tempoh yang agak singkat iaitu masing-masingnya 15 dan 17 bulan.

 

Jumlah pelantikan politik tertinggi yang dijejaki oleh IDEAS, yang memantau 135 FSB dan 283 GLC merentasi lima pentadbiran, berlaku di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN), diketuai bekas PM Datuk Seri Najib Razak, dengan 301 orang dilantik.

 

Lantikan politik dalam kedua-dua FSB dan GLC menyerlahkan pengaruh politik yang mendalam dalam tadbir urus sektor awam, kata pemangku Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) IDEAS Aira Azhari.

 

“Malaysia pada masa ini tidak mempunyai mekanisme pelantikan yang telus dan berasaskan merit,” kata Aira dalam satu kenyataan.

 

“Pelantikan boleh digunakan untuk kepentingan politik dan untuk menghapuskan ketidakpastian. Ia boleh mengakibatkan pengawasan dan pengurusan yang lemah terhadap entiti ini, seterusnya menghakis kepercayaan orang ramai terhadap struktur tadbir urus Malaysia.

 

 

IDEAS Aira Azhari
                                       Aira Azhari

 

 

"Ahli Parlimen harus meneliti prestasi FSB dan GLC melalui jawatankuasa parlimen, bukan dengan duduk secara langsung dalam lembaga entiti ini," tambahnya.

 

Difahamkan, 95 lantikan yang dikenal pasti oleh IDEAS adalah kurang daripada 117 lantikan politik yang didedahkan Anwar dalam maklum balas Parlimen baru-baru ini.

 

UMNO, PKR paling ramai lantikan politik dalam badan berkanun

Daripada data FSB terkini yang disusun oleh IDEAS dan rakan kongsinya MyMP, dikemas kini pada September 2024, jumlah lantikan tertinggi datang daripada UMNO dan PKR. Umno ada 22 pelantikan, hampir sama banyak PKR (17) dan Amanah (7) digabungkan berjumlah 24.

 

Terdapat empat tokoh penting dengan pelbagai pelantikan, termasuk Anwar dan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli daripada PKR; Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, yang juga presiden UMNO; dan bekas ahli jawatankuasa eksekutif Pulau Pinang Yeoh Soon Hin daripada DAP.

 

Bagi pelantikan di anak syarikat GLC, data sehingga Oktober 2023 menunjukkan 16 pelantikan dibuat di bawah kerajaan pimpinan Anwar, di belakang Mahathir (13), dan mendahului Muhyiddin (31), Najib (32) dan Ismail Sabri (33).

 

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan data tersebut hanya menjejaki sebahagian kecil daripada GLC, kerana Perintah Audit (Akaun Syarikat) 2017 menyenaraikan sehingga 1,858 GLC.

 

Kerajaan mesti mengukuhkan komitmen terhadap tadbir urus yang baik dan integriti, kata Aira, terutama ketika negara menghadapi cabaran ekonomi yang berterusan dan menyasarkan pembangunan negara yang mampan.

 

Aira juga menekankan keperluan pelantikan badan awam yang telus dan mencadangkan tempoh bertenang untuk bekas ahli politik, bagi mengelakkan konflik kepentingan, memandangkan landskap politik yang semakin kompleks dan potensi gabungan berbeza untuk memerintah pada masa hadapan. - DagangNews.com