Majlis Perniagaan Malaysia-India mulakan era kerjasama strategik baharu | DagangNews Skip to main content

Majlis Perniagaan Malaysia-India mulakan era kerjasama strategik baharu

Tan Sri Kuna Sittampalam
Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 3 Okt – Majlis Perniagaan Malaysia-India (MIBC) mengambil langkah untuk memperkukuh kerjasama antara Malaysia dan India menerusi Majlis MIBC Ke-16 yang akan diadakan pada 9 Oktober 2024.

 

Presiden MIBC, Tan Sri Kuna Sittampalam, menggambarkan acara tersebut sebagai bukan sekadar pertemuan, tetapi panggilan untuk kerjasama, platform untuk inovasi serta memperlihatkan komitmen mendalam hubungan Malaysia-India.

 

Malam istimewa itu akan menampilkan ucaptama daripada pemimpin termasuk Menteri Kerja Raya Malaysia, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi; Menteri Digital, Gobind Singh Deo dan Menteri Pengangkutan dan Lebuhraya India, Shri Nitin Jairam Gadkari, bersama-sama tokoh perniagaan terkemuka dari dua negara.

 

"Kerjasama antara Malaysia dan India yang sedia berkembang menjadi hubungan dinamik dan komprehensif, kini diperkukuh dengan peningkatan kepada Perkongsian Strategik Komprehensif (CSP). 

 

"Perkembangan penting ini mencerminkan kepercayaan yang berterusan dan matlamat bersama yang menjadi ciri interaksi, membolehkan kita memanfaatkan peluang di pelbagai bidang ekonomi, budaya dan keselamatan. Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah penyokong kuat visi ini, menekankan peranan penting India dalam pertumbuhan Malaysia di pentas global,"  kata Kuna dalam satu kenyataan.

 

MIBC juga berfungsi sebagai Sekretariat untuk Forum CEO Malaysia-India, yang mengadakan mesyuarat ke-9 di New Delhi pada 19 Ogos 2024, bertepatan dengan lawatan Perdana Menteri.


 
Forum itu berfungsi sebagai platform untuk dialog strategik bagi meningkatkan kerjasama ekonomi, dengan fokus khusus pada Perjanjian Kerjasama Ekonomi Komprehensif Malaysia-India (MICECA). 

 

Perjanjian tersebut penting dalam mempromosikan perdagangan dan pelaburan dengan perdagangan dua hala mencapai RM82 bilion.

 

Inisiatif penting yang timbul daripada kerjasama itu adalah penubuhan Majlis Digital Malaysia-India (MIDC), yang bertujuan memimpin kemajuan dalam teknologi digital. 

 

Majlis tersebut akan memudahkan kerjasama dalam bidang seperti teknologi 5G, pengkomputeran kuantum dan keselamatan siber selain menekankan komitmen untuk mengintegrasikan infrastruktur digital. 

 

Pengintegrasian sistem pembayaran, terutamanya melalui Antara Muka Pembayaran Bersatu India (UPI), menggambarkan bagaimana kerjasama digital boleh merevolusikan perdagangan dan operasi perniagaan antara Malaysia dan India.

 

Bersama dengan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan Konfederasi Industri India (CII), MIBC sedang aktif mengejar pelaburan dan usaha sama di seluruh kawasan ASEAN.


 
MIDC menandakan komitmen bersama kita terhadap inovasi, memberi tumpuan kepada penyelesaian berasaskan teknologi yang akan menjadi kunci bagi pertumbuhan ekonomi masa depan.

 

Selain itu, kerjasama antara dua negara turut dijalin dalam sektor pendidikan, kesihatan, teknologi pembuatan dan infrastruktur. - DagangNews.com