Malacca Securities menilai Crest Group yang bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 58 sen | DagangNews Skip to main content

Malacca Securities menilai Crest Group yang bakal disenaraikan di Pasaran ACE pada 58 sen

[Foto FB Crest Group]
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 20 Sept - Malacca Securities menilai syarikat pengimejan Crest Group Berhad dengan pendapatan sesaham (EPS) tahun kewangan 2025 (FY25) sebanyak 25 kali, memberikannya nilai wajar 58 sen sesaham tanpa penarafan.

 

Bakal menyenaraikan tawaran awam permulaan (IPO) pada harga 35 sen sesaham di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 9 Oktober 2024, firma penyelidikan itu berkata, nilai wajar Crest Group itu mewakili potensi kenaikan 65.7%.

 

"Walaupun nisbah PE ini pada diskaun 45% berbanding purata rakan setara 49.5x, ia mencerminkan permodalan pasaran Crest Group yang lebih kecil berbanding syarikat seangkatan, yang puratanya adalah RM2.0 billion," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Malacca Securities meramalkan Kadar Pertumbuhan Tahunan Terkumpul (CAGR) selama tiga tahun sebanyak 10.8% untuk keuntungan teras Crest Group di mana PATMI teras FY24-FY26 dijangka meningkat daripada RM18.2 juta pada FY23 kepada RM22.4 juta pada FY26.

 

Katanya, pendapatan CGB diunjur berkembang pada CAGR sebanyak 12.5%, mencapai antara RM185.7 juta hingga RM237.6 juta untuk FY24 hingga FY26.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Crest Group sasar kumpul RM45.75 juta daripada IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia

 

"Pertumbuhan ini terutamanya dipacu oleh pengembangan serantau, pendapatan perkhidmatan selepas jualan yang konsisten dan pertumbuhan dalam sektor semikonduktor. 

 

"Bahagian utama syarikat dijangka mendapat manfaat daripada pengembangan perniagaan serantau dan pangkalan pelanggan yang pelbagai di pelbagai sektor dan kawasan, yang juga akan menyokong pendapatan perkhidmatan selepas jualan yang stabil. 

 

"Selain itu, kitaran peningkatan semikonduktor yang dijangkakan diharapkan dapat meningkatkan pertumbuhan dan perbelanjaan modal menjelang FY25-FY26, mencipta pelbagai peluang perniagaan di tengah-tengah permintaan dan kompleksiti produk serta aplikasi semikonduktor yang semakin meningkat," jelasnya.

 

Ditubuhkan pada 1999, Crest pada mulanya menumpukan pada membekalkan peralatan pemeriksaan dan kawalan kualiti kepada industri semikonduktor dan elektronik dan elektrik (E&E).

 

Selama bertahun-tahun, syarikat telah mengembangkan tawarannya untuk memasukkan rumusan pengimejan, analisis dan ujian yang komprehensif dan dengan jangkauan industri yang lebih luas merangkumi bidang sains hayat, penjagaan kesihatan, penyelidikan, akademik, automotif, penerbangan dan minyak dan gas.

 

Perkhidmatannya terdiri daripada khidmat rundingan pra-jualan, penyesuaian, pemasangan, pentauliahan dan latihan pengguna kepada sokongan selepas jualan yang komprehensif.

 

Bahagian terbitan awam IPO kini dibuka untuk langganan, dengan permohonan ditutup pada 25 September 2024 pada pukul 5 petang. - DagangNews.com