AS mengenakan duti ke atas panel solar dari Asia Tenggara, termasuk Malaysia pada 9.13% | DagangNews Skip to main content

AS mengenakan duti ke atas panel solar dari Asia Tenggara, termasuk Malaysia pada 9.13%

Di bawah tindakan ini, kadar am awal untuk syarikat yang tidak dinyatakan oleh Perdagangan ialah 9.13% untuk Malaysia - Gambar Bill Mead/Unsplash

WASHINGTON DC 2 Okt - Jabatan Perdagangan AS menetapkan duti ke atas import solar dari Asia Tenggara, selepas penemuan awal peralatan itu mendapat manfaat daripada `bantuan haram kerajaan', lapor Bloomberg.

 

Penentuan itu menandakan kemenangan awal bagi pembuat panel domestik AS yang mengatakan import murah memudaratkan operasi mereka dan mengancam pelaburan yang bertujuan untuk memupuk rantaian bekalan solar AS.

 

Mereka meminta kerajaan AS untuk mengenakan duti, dengan alasan faedah peralatan daripada subsidi asing yang tidak adil dan dijual pada harga di bawah kos pengeluaran.

 

 

Negara yang disasarkan menyediakan sebahagian besar import sel solar dan modul AS, dan pengenaan duti timbal balas yang pantas bermakna pemaju boleh diperbaharui akan menghadapi harga yang lebih tinggi untuk peralatan tersebut serta-merta.

 

Bagi kebanyakan import dari Thailand dan Vietnam, kadar akan dikenakan secara retroaktif, bermula dari 90 hari hingga awal Julai.

 

Kes itu hanya menandakan bidaan terbaharu oleh pengeluar AS untuk menghadapi saingan luar negara, bermula dengan duti serupa ke atas import solar dari China kira-kira 12 tahun lalu. Pengilang China bertindak balas dengan menubuhkan operasi di negara Asia lain yang tidak terjejas oleh tarif.

 

Syarikat yang meneruskan tuntutan terkini sebagai sebahagian daripada Jawatankuasa Perdagangan Perikatan Amerika untuk Pembuatan Suria termasuk First Solar Inc, Hanwha Qcells USA Inc dan Mission Solar Energy LLC.

 

Pegawai Kerajaan China berhujah bahawa tarif baharu mengancam untuk memperlahankan kelajuan peralihan tenaga AS dan perjuangannya menentang perubahan iklim. Kes itu telah mendapat tentangan daripada beberapa pengilang asing dan pemaju kuasa boleh diperbaharui domestik yang berpendapat tarif boleh memberi kelebihan tidak adil kepada pengeluar AS yang lebih besar sambil menaikkan kos projek tenaga solar.

 

"Kami memerlukan penyelesaian berkesan yang menyokong pengeluar solar AS dan, pada masa yang sama, membantu kami menggunakan tenaga bersih pada skala dan kelajuan yang kami perlukan untuk menangani perubahan iklim dan memenuhi permintaan elektrik yang semakin meningkat di sini di AS," kata Abigail Ross Hopper, presiden Persatuan Industri Tenaga Suria.

 

"Walaupun kami mengiktiraf landskap pasaran yang mencabar untuk pengeluar domestik dalam jangka pendek, kes ini sahaja tidak akan menyelesaikan cabaran makro kami."

 

Siasatan dijangka mencapai musim bunga akan datang — dan kadar akhir boleh dinaikkan, diturunkan atau dibuang sama sekali berdasarkan keputusan siasatan.

 

Di bawah tindakan ini, kadar am awal untuk syarikat yang tidak dinyatakan oleh Jabatan Perdagangan AS ialah 8.25% untuk Kemboja; 9.13% untuk Malaysia; 23.06% untuk Thailand; dan 2.85% untuk Vietnam.

 

Kadar khusus syarikat termasuk 14.72% untuk import daripada Hanwha Q Cells Malaysia Sdn Bhd; 3.47% untuk import daripada entiti JinkoSolar Holding Co Ltd tertentu di Malaysia; 0.14% untuk Trina Solar Science & Technology (Thailand) Ltd; dan 2.85% untuk entiti JA Solar Technology Co tertentu di Vietnam.

 

Kadar awal umumnya lebih rendah daripada jangkaan, kata penganalisis. Walau bagaimanapun, kadar akhir mungkin lebih tinggi daripada yang dinilai pada awalnya, seperti dalam kes perdagangan solar yang lalu, dan Commerce baru-baru ini mula menyiasat beberapa dakwaan subsidi yang baru dikemukakan, kata Tim Brightbill, rakan kongsi di Wiley Rein LLP dan peguam utama kepada pempetisyen.

 

"Kami yakin bahawa dengan penentuan akhir akan ada subsidi yang besar, bukan sahaja pada keempat-empat negara, tetapi kepada pengeluar utama China," kata Brightbill. "Banyak syarikat ini mahir menyembunyikan subsidi mereka dan dari mana mereka datang."

 

Bagi pengimport terbesar seperti Trina dan JA, kadar awal adalah "sangat rendah sehingga tidak bermakna," kata KeyBanc Capital Markets dalam nota penyelidikan. Hasilnya boleh membebankan lagi saham First Solar, kerana ia telah menjadi benefisiari berpotensi utama, tetapi harus "menyokong industri suria hiliran," kata KeyBanc.

 

Jabatan Perdagangan AS pada awalnya bersetuju dengan perikatan pengeluar bahawa peningkatan import dalam beberapa bulan kebelakangan ini merupakan "keadaan kritikal" - penanda aras di bawah undang-undang perdagangan - dan menjamin duti retroaktif untuk import dari Vietnam dan Thailand sejak 2 Julai.

 

Di bawah penemuan awal, retroaktif itu kutipan duti tidak terpakai kepada peralatan daripada Trina Solar Science & Technology (Thailand) Ltd dan sel solar yang diimport daripada Boviet Solar Technology Co, Ltd di Vietnam dan JA Solar Vietnam Company Limited.

 

Jabatan Perdagangan AS masih menjalankan siasatan awal terhadap dakwaan import solar dari negara yang disasarkan dilambakkan di AS dan dijual di bawah kos pengeluaran; ia dijangka mendedahkan penemuan awal dalam kes itu pada bulan November. - DagangNews.com