Mirzan Mahathir tinggalkan Souqa Fintech seiring langkah HeiTech Padu memperoleh 30% kepentingan dalam perjanjian RM16 juta | DagangNews Skip to main content

Mirzan Mahathir tinggalkan Souqa Fintech seiring langkah HeiTech Padu memperoleh 30% kepentingan dalam perjanjian RM16 juta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Sept — Mirzan Mahathir tidak lagi menjadi pemegang saham Souqa Fintech Sdn Bhd selepas menjual kepentingannya kepada pemegang saham majoriti firma itu Asad Capital, satu langkah yang seiring dengan pengambilalihan 30 peratus kepentingan HeiTech Padu Bhd dalam Souqa Fintech Sdn Bhd.

 

Souqa Fintech adalah pemilik penyedia perkhidmatan kewangan Islam PayHalal.

 

Asad Capital berkata ia membeli semua saham Mirzan yang dipegang melalui Crescent Capital Sdn Bhd, dan HeiTech Padu telah menandatangani perjanjian untuk membeli saham biasa bernilai RM16.17 juta.

 

“Dalam perkembangan baru-baru ini, Mirzan Mahathir tidak lagi menjadi pemegang saham dari Souqa Fintech Sdn Bhd melalui jualan saham dengan Asad Capital, pemegang saham majoriti Souqa Fintech,” kata Asad Capital dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

 

 

heitech

 

 

“Langkah ini seiring dengan pengambilalihan 30 peratus pegangan HeiTech Padu Bhd dalam Souqa Fintech Sdn Bhd, sebuah institusi kewangan bukan bank yang dikawal selia oleh bank pusat, dengan harga RM16.17 juta.”

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, penyedia perkhidmatan teknologi itu berkata anak syarikat milik penuhnya, Synergy Grid Sdn Bhd, telah menandatangani perjanjian langganan saham untuk memperoleh 10.78 juta saham biasa baharu dalam Souqa Fintech Sdn Bhd pada harga RM1.50 setiap satu.

 

Datuk Seri Mohd Hilmey Mohd Taib iaitu pemegang saham terbesar HeiTech Padu melalui Padujade Corporation Sdn Bhd bersama pemegang saham besar lain, termasuk MyEG Capital Sdn Bhd dan Redtone Digital Bhd, yang dikatakan telah menyumbang kepada kejayaan HeiTech Padu baru-baru ini.

 

 

Sultan Muhammad V Kelantan
                                       Sultan Muhammad V Kelantan

 

 

Seorang lagi pemegang saham terkenal dalam HeiTech Padu ialah Sultan Muhammad V Kelantan, yang memegang 15.9 peratus kepentingan melalui Rosetta Partners Sdn Bhd, kenderaan pelaburan swasta raja.

 

Asad Capital berkata sambutan pasaran terhadap kemasukan HeiTech Padu adalah menggalakkan, dengan saham syarikat itu mencapai rekod tertinggi RM3.82, diterjemahkan kepada permodalan pasaran RM425.35 juta.

 

"Saham telah menyaksikan lonjakan yang luar biasa melebihi 334 peratus tahun setakat ini, mencerminkan keyakinan pelabur yang kukuh dalam langkah strategik syarikat," kata syarikat itu. - DagangNews.com