Negara-negara EU bersedia beri lampu hijau kepada tarif tambahan ke atas EV dari China | DagangNews Skip to main content

Negara-negara EU bersedia beri lampu hijau kepada tarif tambahan ke atas EV dari China

Sebuah kereta elektrik buatan China BYD di hadapan kapal pengangkut kereta BYD Explorer No. 1 yang berlabuh di terminal automotif pengendali BLG di pelabuhan Bremerhaven, Jerman, pada 26 Februari 2024. (Gambar fail oleh FOCKE STRANGMANN / AFP)
Oleh © Agence France-Presse

BRUSSELS 4 Okt - Negara-negara EU dijangka mengesahkan tarif tinggi pada Jumaat ke atas kereta elektrik (EV) buatan China, satu langkah yang membahagikan blok itu kerana beberapa negara yang diketuai oleh Jerman bimbang mencetuskan perang perdagangan dengan Beijing.

 

Suruhanjaya Eropah meluluskan sementara duti tambahan pada bulan Jun selepas siasatan merumuskan bahawa bantuan negara Beijing kepada pengeluar kereta sebagai tidak adil.

 

China telah menyelar tarif baharu sehingga 35.3 peratus -- selain daripada duti sedia ada sebanyak 10 peratus -- sebagai "pelindung" dan memberi amaran bahawa mereka akan mencetuskan perang perdagangan.

 

Brussels berkata tarif terbaharu itu bertujuan melindungi pembuat kereta Eropah dalam industri kritikal yang menyediakan pekerjaan kepada kira-kira 14 juta orang di seluruh Kesatuan Eropah tetapi tidak mendapat manfaat daripada subsidi kerajaan yang besar seperti di China.

 

Kanada dan Amerika Syarikat dalam beberapa bulan kebelakangan ini mengenakan tarif yang lebih tinggi sebanyak 100 peratus ke atas import kereta elektrik China.

 

Tugas EU akan menjadi muktamad selama lima tahun mulai 31 Oktober jika diluluskan oleh wakil 27 negara anggota blok itu dalam undian dijangka pagi Jumaat.

 

Di sebalik tentangan Jerman, bersama-sama dengan Sepanyol, Slovakia dan Hungary, diplomat EU memberitahu AFP bahawa tidak ada negara yang mencukupi untuk menentang tarif.

 

Peraturan EU menetapkan bahawa untuk menghentikan tarif tambahan suruhanjaya itu perlu ada sekurang-kurangnya 15 negera yang mengundi menentang, mewakili 65 peratus daripada populasi blok itu.

 

Perancis, Itali dan Poland serta negara-negara Baltik dijangka menyokong tugas tersebut.

 

Melainkan terdapat majoriti yang menyekat, suruhanjaya itu akan mempunyai kebebasan bebas untuk memutuskan duti yang muktamad, yang juga terpakai kepada kenderaan buatan China oleh kumpulan asing seperti Tesla, yang menghadapi kadar 7.8 peratus.

 

Tarif itu telah menyaingi Perancis dan Jerman antara satu sama lain, dengan Paris berhujah bahawa mereka perlu untuk menyamakan kedudukan bagi pembuat kereta EU terhadap rakan sejawat China.

 

Tetapi Jerman, yang terkenal dengan industri autonya yang kukuh dan pengeluar utamanya termasuk BMW, Volkswagen dan Mercedes banyak melabur di China, berkata EU berisiko membahayakan dirinya sendiri dengan tarif, dan telah menggesa rundingan dengan Beijing diteruskan.

 

Sebagai tanda ketakutan merebak di Eropah, Perdana Menteri Sepanyol Pedro Sanchez mengubah haluan dan meminta Brussels bulan lalu untuk "menimbang semula", walaupun Madrid mendapat sokongan awal.

 

Cabaran EU

Hungary juga lantang menentangnya, dengan Menteri Luar Peter Szijjarto berkata minggu ini bahawa Budapest akan mengundi menentang cadangan "berbahaya".

 

Beijing telah mengancam bertindak balas secara terpaksa terhadap tarif dan membuka siasatan ke atas brandi, tenusu dan produk daging babi Eropah yang diimport ke China.

 

China cuba dengan sia-sia untuk menghentikan duti, berharap dapat menyelesaikan isu itu melalui dialog, tetapi perbincangan setakat ini gagal membawa kepada perjanjian yang memuaskan EU.

 

Suruhanjaya itu berkata sebarang duti boleh ditarik balik kemudian jika China menangani kebimbangan EU.

 

Ketegangan perdagangan antara China dan EU tidak terhad kepada kereta elektrik, dengan pertanyaan yang dilancarkan oleh Brussels turut menyasarkan subsidi China untuk panel solar dan turbin angin.

 

Blok itu menghadapi tugas yang sukar kerana ia cuba memupuk industri teknologi bersihnya dan melabur dalam peralihan hijau tanpa mencetuskan perang perdagangan yang menyakitkan dengan China.

 

Sejak Julai, kadar tarif tambahan maksimum untuk EV telah disemak ke bawah -- kepada 35.3 peratus daripada sehingga 38 peratus -- berikutan perbincangan EU dengan pihak yang berminat. - © Agence France-Presse