Pembuat bateri China peroleh 40% kepentingan dalam unit ABM Fujiya berharga RM48 juta | DagangNews Skip to main content

Pembuat bateri China peroleh 40% kepentingan dalam unit ABM Fujiya berharga RM48 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 24 Okt - ABM Fujiya Bhd berkata pada hari Rabu bahawa pembuat bateri China Jujiang Power Technology Co Ltd akan melanggan 40% pegangan bernilai RM48 juta dalam salah satu unit milik penuhnya.

 

Pertimbangan untuk kepentingan dalam Fuya Energy Sdn Bhd akan diimbangi dengan kebanyakan wang tunai didahulukan lebih awal daripada Jujiang, kata ABM dalam makluman di Bursa Malaysia. Ini bermakna tidak akan ada sebarang hasil tunai untuk Fuya Energy daripada terbitan saham baharu kepada Jujiang.

 

Jujiang boleh berkongsi pengetahuan dan pengalamannya berkaitan teknologi pengeluaran bateri litium dan sebaik sahaja perjanjian itu selesai, "pendapatan kumpulan itu dijangka meningkat, yang akan diterjemahkan kepada peningkatan keuntungannya," kata ABM.

 

Langganan saham itu susulan memorandum persefahaman yang ditandatangani awal bulan ini antara ABM dan Jujiang untuk meneroka dan menilai kemungkinan menubuhkan kilang pembuatan bateri baharu di Malaysia bernilai RM500 juta.

 

Fuya Energy, yang mengeluarkan bateri dan penumpuk, kini dimiliki 100% oleh Amalgamated Batteries Manufacturing (Sarawak) Sdn Bhd, yang dimiliki sepenuhnya oleh ABM Fujiya.

 

ABM Fujiya

 

 

Jujiang telah memberikan pendahuluan tunai berjumlah RM56.38 juta setakat ini kepada Fuya Energy. Langganan itu akan membolehkan Fuya Energy menyelesaikan sebahagian besar hutang yang terhutang kepada Jujiang "dengan cara yang cepat", kata syarikat itu.

 

Pendahuluan tunai itu digunakan oleh Fuya Energy untuk membiayai sebahagian pembinaan kilang yang siap pada Disember 2022. Sehingga kini, Jujiang tidak mengenakan sebarang faedah ke atas pendahuluan tunai itu, kata ABM.

 

Perjanjian langganan saham tertakluk kepada kelulusan pemegang saham dalam mesyuarat agung luar biasa yang akan diadakan pada tarikh yang tidak ditentukan.

 

Secara keseluruhan, langganan saham dijangka siap dalam tempoh satu tahun, tambah ABM. - DagangNews.com