Pengusaha stesen minyak Bumiputera gesa struktur komisen disemak semula dengan pelan subsidi petrol bersasar | DagangNews Skip to main content

Pengusaha stesen minyak Bumiputera gesa struktur komisen disemak semula dengan pelan subsidi petrol bersasar

Bumipeda minta kaji semula Mekanisme Harga Automatik (APM) yang Malaysia telah gunakan sejak 1983. - Gambar hiasan
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 15 Okt - Hampir 3,000 pengusaha stesen minyak Bumiputera mungkin terjejas sekiranya pelan subsidi petrol yang disasarkan gagal menangani semakan struktur komisen, kata Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Bumiputera Malaysia (Bumipeda).

 

Presidennya Datuk Abd Aziz Sapian berkata sementara subsidi ditujukan kepada pengguna, pengusaha stesen minyak juga memerlukan perlindungan.

 

"Pembaharuan industri minyak adalah keperluan mendesak, bermula dengan mengkaji semula Mekanisme Harga Automatik (APM) yang Malaysia telah gunakan sejak 1983.

 

"Walaupun APM telah berkesan dalam menguruskan turun naik harga minyak global, ia tidak disesuaikan untuk mencerminkan perubahan struktur dalam ekonomi global," kata Abd Aziz dalam satu kenyataan.

 

 

bumipeda
Datuk Abd Aziz Sapian (memegang mikrofon) pada satu mesyuarat Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Bumiputera Malaysia (Bumipeda).

 

 

Beliau berkata, penggubalan APM baharu perlu mengambil kira turun naik pertukaran asing dan trend harga minyak global, yang berbeza dengan ketara daripada 1980-an dan 1990-an.

 

"Tanpa sistem komisen yang dikemas kini yang mencerminkan realiti operasi hari ini, peruncit petrol sedang mengalami cabaran yang ketara."

 

“Sebagai contoh, semasa program subsidi diesel disasarkan yang dilaksanakan sebelum ini, kami mengalami pengurangan margin, dan tanpa pelarasan dalam struktur komisen untuk petrol, cabaran ini hanya akan berkembang,” tambahnya.

 

Abd Aziz berkata jika kerajaan bercadang untuk melakukan perubahan kepada sistem itu, ia tidak sepatutnya dilakukan secara berperingkat.

 

"Subsidi yang disasarkan mesti datang dengan rombakan lengkap keseluruhan mekanisme, bukan hanya pelarasan terpencil." Keseluruhan sistem mesti disemak dan disusun semula secara menyeluruh untuk memastikan keadilan dan kemampanan merentas industri," ujarnya.

 

Persatuan itu berkata ia menyokong penuh rancangan kerajaan untuk melaksanakan program subsidi petrol bersasar, yang dijangka diumumkan dalam Bajet 2025 oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim Jumaat ini.

 

"Bumipeda berharap program subsidi bersasar petrol, yang dijangka dilaksanakan tidak lama lagi, adalah inklusif, memenuhi keperluan semua pihak berkepentingan."

 

"Ekosistem yang sihat dalam industri minyak, di samping pemerkasaan pengusaha stesen minyak, akan memastikan perkongsian yang adil dan mampan antara kerajaan dan pemain industri, akhirnya memberi manfaat kepada rakyat," katanya. - DagangNews.com