Peruntukan lebih tinggi dalam Belanjawan 2025 galak perkongsian kontraktor Sabah, Sarawak dengan Semenanjung - PublicInvest | DagangNews Skip to main content

Peruntukan lebih tinggi dalam Belanjawan 2025 galak perkongsian kontraktor Sabah, Sarawak dengan Semenanjung - PublicInvest

Projek pembinaan jambatan Kuala Baram menyambungkan Miri dan Marudi giat berlangsung. - Gambar JAFRY IBRAHIM/DagangNews
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 22 Okt - Penganalisis yakin dengan peruntukan lebih tinggi Malaysia Timur daripada Belanjawan 2025, dengan memperuntukkan 14.7 peratus perbelanjaan pembangunan kepada Sabah dengan RM6.7 bilion dan Sarawak dengan RM5.9 bilion.

 

Ini menandakan peningkatan kecil 1.6 peratus tahun ke tahun (y-o-y) daripada peruntukan 2024 sebanyak RM13.8 bilion, kata Public Investment Bank Bhd.

 

Selain itu, geran khas Sarawak dan Sabah telah digandakan lagi kepada RM600 juta setiap satu untuk Sabah dan Sarawak.

 

Projek itu termasuk Lebuhraya Pan Borneo Sabah di mana 17 pakej kerja untuk Fasa 1B telah dikeluarkan surat penerimaan dengan jumlah nilai kontrak RM9.7 bilion, termasuk jalan dari Kota Belud ke Kudat, Tawau ke Kampung Lot M dan Telupid ke Ranau .

 

Bagi Jalan Link Sabah-Sarawak (SSLR), empat pakej kerja bernilai RM7.4 bilion telah dimuktamadkan dengan dua pakej dianugerahkan dengan baki pakej akan diberikan sebelum akhir 2024.

 

Lain-lain termasuk pembesaran Lapangan Terbang Tawau di Sabah dan Lapangan Terbang Miri di Sarawak dengan kos keseluruhan RM253 juta, serta Pusat Kanser Sarawak dianggarkan RM1 bilion.

 

PublicInvest percaya autonomi dan peruntukan lebih tinggi yang diberikan kepada Sabah dan Sarawak akan terus mengukuhkan dan menggalakkan perkongsian ekonomi antara kontraktor Semenanjung dan Malaysia Timur yang, sebagai balasan, boleh meningkatkan keuntungan projek-projek Malaysia Timur.

 

“Dari semakan saluran kami, kontraktor heavyweight dari Semenanjung Malaysia telah menunjukkan minat mereka untuk menyertai Pan Borneo Sabah Fasa 1B dan SSLR Fasa 2,” katanya dalam satu analisis.

 

“Aktiviti pembinaan harus kekal teguh menjelang 2025, dirangsang oleh pelancaran projek infrastruktur seperti LRT Bayan Lepas, Pan Borneo Sabah Fasa 1B, SSLR Fasa 2, pembesaran lapangan terbang Pulau Pinang.

 

“Selain itu, projek tebatan banjir dan projek berkaitan air dijangka meningkatkan lagi ketersediaan pekerjaan infrastruktur awam kepada kontraktor.”

 

Pada suku kedua 2024, sektor swasta menyumbang 61 peratus daripada jumlah nilai kerja pembinaan yang dilakukan, terus menjadi pemacu pertumbuhan utama dalam sektor pembinaan.

 

Dengan projek awam dijangka dilancarkan tidak lama lagi, sektor itu diunjurkan mencapai pertumbuhan KDNK pembinaan sebanyak 9.4 peratus pada 2025.

 

Peruntukan lain termasuk RM15 bilion untuk pendidikan dan latihan, yang akan memberi tumpuan kepada infrastruktur ICT untuk merapatkan jurang luar bandar-bandar, meningkatkan kedudukan Malaysia dalam penilaian pendidikan global, dan memodenkan institusi pendidikan.

 

Rancangan termasuk menaik taraf infrastruktur Rangkaian Kawasan Setempat di 1,528 institusi, melaksanakan bilik darjah pintar di 400 institusi, dan membina 46 sekolah baharu, terutamanya di Sabah dan Sarawak, di samping membaik pulih sekolah usang. - DagangNews.com