Petron Malaysia tutup kilang penapisan Port Dickson selama 8 minggu untuk membaiki relau | DagangNews Skip to main content

Petron Malaysia tutup kilang penapisan Port Dickson selama 8 minggu untuk membaiki relau

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 10 Okt - Petron Malaysia Refining & Marketing Bhd berkata kilang penapisannya Port Dickson di Negeri Sembilan akan menjalani penutupan penyelenggaraan selama lapan minggu untuk membaiki relau.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Petron memberi jaminan bekalan produk petroleumnya ke stesen minyak berjenama Petron, pelanggan gas petroleum cecair, dan akaun komersial akan kekal tanpa gangguan, memastikan tiada kekurangan dalam pasaran.

 

"Walaupun impak kewangan tidak dapat dianggarkan pada masa ini, kami boleh mengesahkan bahawa kos pembaikan di loji penapisan itu tidak dianggap besar," kata Petron.

 

Loji penapisan itu mempunyai kapasiti penyulingan mentah sebanyak 88,000 tong sehari, menurut laman web Petron. Kompleks itu dilengkapi dengan unit penyulingan mentah, unit rawatan hidro nafta, dua unit pembaharu separa penjanaan semula, dan unit rawatan hidro minyak tanah, katanya.

 

Syarikat itu juga menyatakan perkembangan selanjutnya akan diberikan sebaik sahaja kilang penapisan itu kembali beroperasi.

 

Petron baru-baru ini melaporkan penurunan keuntungan bersih 67% tahun ke tahun (y-o-y) bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2024 (2QFY2024), mencatatkan RM13.25 juta berbanding RM40.01 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas. Ini walaupun terdapat peningkatan 5.9% dalam hasil kepada RM4.29 bilion daripada RM4.05 bilion pada 2QFY2023.

 

Syarikat itu mengaitkan pendapatan yang lebih rendah kepada kos yang lebih tinggi dan volum yang lebih rendah, yang mengimbangi faedah harga yang lebih tinggi.

 

Bagi separuh pertama 2024, keuntungan bersihnya turun 44.2% tahun ke tahun kepada RM82.95 juta daripada RM148.74 juta, manakala hasil naik 13.6% kepada RM8.94 bilion daripada RM7.87 bilion.

 

Saham Petron ditutup dua sen atau 0.45% lebih rendah pada RM4.46 pada hari Rabu, memberikan syarikat itu permodalan pasaran RM1.2 bilion. Setakat ini, saham telah susut 0.89%. - DagangNews.com