Pharmaniaga umum pelantikan Abdul Razak Jaafar sebagai pengerusi, Ahmad Shahredzuan COO baharu | DagangNews Skip to main content

Pharmaniaga umum pelantikan Abdul Razak Jaafar sebagai pengerusi, Ahmad Shahredzuan COO baharu

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Okt - Pharmaniaga Bhd melantik Datuk Seri Abdul Razak Jaafar sebagai pengerusi bebas dan bukan eksekutifnya, berkuat kuasa Selasa.

 

Abdul Razak, 60, menggantikan Izaddeen Daud, 55, yang telah dilantik semula sebagai pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif kumpulan itu.

 

Abdul Razak mempunyai pengalaman luas dalam pentadbiran awam dan tadbir urus korporat, kata kumpulan farmaseutikal itu dalam satu kenyataan.

 

Beliau memulakan kerjayanya pada 1988 sebagai pegawai perhubungan awam di Majlis Bandaraya Seremban dan seterusnya memegang pelbagai jawatan penting dalam kerajaan Selangor, termasuk sebagai presiden Majlis Perbandaran Kuala Langat.

 

“Beliau kemudiannya berkhidmat sebagai setiausaha bahagian di Kementerian Pertahanan, timbalan ketua setiausaha di Kementerian Kerja Raya, setiausaha kerajaan negeri Pulau Pinang, dan ketua setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi sebelum bersara daripada perkhidmatan awam pada 2023,” kata Pharmaniaga.

 

Pengarah Urusan Pharmaniaga Zulkifli Jafar berkata ia adalah sebahagian daripada pelan perniagaan strategik kumpulan untuk memasukkan pemain utama dalam industri biofarmaseutikal.

 

“Oleh itu, pengalaman luas, pengetahuan dan kepimpinan Abdul Razak akan memainkan peranan penting dalam membimbing kami mencapai objektif tersebut dan melonjakkan Pharmaniaga ke peringkat seterusnya,” kata Zulkifli.

 

Pharmaniaga turut mengumumkan pelantikan pengarah bukan bebas bukan eksekutifnya, Ahmad Shahredzuan Mohd Shariff, sebagai ketua pegawai operasi (COO) kumpulan itu.

 

 

Ahmad Shahredzuan Mohd Shariff

 

 

Ahmad Shahredzuan, 41, merupakan ahli lembaga pengarah kumpulan itu sejak Februari 2023 dan berkhidmat sebagai pengerusi jawatankuasa eksekutif sehingga Mac 2024.

 

“Pemahaman mendalam beliau tentang operasi Pharmaniaga dan pengalaman industri yang luas menjadikan beliau calon yang ideal untuk jawatan COO,” kata Zulkifli.

 

Ahmad Shahredzuan memulakan kerjayanya pada 2006 di Permodalan Nasional Bhd sebagai pengurus kanan di pejabat presiden dan ketua eksekutif kumpulan.

 

Pharmaniaga sedang menunggu kelulusan daripada Bursa Malaysia untuk pelan penyusunan semula dalam bulan ini untuk mengeluarkan kumpulan itu daripada status Nota Amalan 17 (PN17).

 

Kumpulan itu jatuh ke status PN17 pada Februari 2023 di tengah-tengah kemerosotan besar-besaran selepas tidak dapat menjual vaksin COVID-19 bernilai RM552.3 juta.

 

Saham Pharmaniaga ditutup naik satu sen atau 2.56% pada 40 sen pada Selasa, menilai kumpulan itu pada RM576.5 juta. - DagangNews.com