Ringgit diunjur cecah bawah 4.0 berbanding dolar AS pada 2025 - BMI | DagangNews Skip to main content

Ringgit diunjur cecah bawah 4.0 berbanding dolar AS pada 2025 - BMI

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 27 Sept - BMI, unit penyelidikan Fitch Solutions menyemak semula  prestasi ringgit pada suku ketiga 2024 (3Q2024), mengunjurkan nilai mata wang tempatan daripada 4.55 kepada 4.0 berbanding dolar Amerika Syarikat (AS).

 

“Dalam jangka sederhana, kami terus berpandangan positif terhadap ringgit, memandangkan perbezaan hasil yang mengecil dengan AS dan prospek pertumbuhan ekonomi yang agak berdaya tahan," kata firma penyelidikan itu dalam satu nota pada Jumaat.

 

Walau bagaimanapun, ramalan BMI condong ke arah ringgit yang lebih lemah, sebahagian besarnya bergantung kepada trajektori kadar faedah Rizab Persekutuan AS (Fed) dan pertumbuhan China.

 

Melihat melangkaui ufuk enam bulan, BMI meramalkan ringgit mengukuh sebanyak 9% tahun depan, mencecah 3.55 berbanding dolar AS menjelang akhir 2025.

 

Unit Fitch Solutions itu berkata,  ringgit telah kembali ke arah aliran lemahnya sejak permulaan 2024, memperoleh 12.1% pada 3Q2024, menjadikannya mata wang pasaran pesat membangun yang berprestasi terbaik di rantau ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, ringgit mencecah rintangan garis arah aliran berbilang tahun pada 4.20 pada Isnin, dan menunjukkan potensi untuk mencapai 4.0 menjelang akhir 2024, walaupun susut nilai jangka pendek mungkin disebabkan oleh indeks kekuatan relatif terlebih jual.

 

BMI juga menjelaskan perbezaan kadar faedah antara AS dan Malaysia dijangka mengecil memihak kepada ringgit.

 

The Fed memilih pemotongan 50 mata asas (bps) bulan ini, menurunkan kadar dana kepada 5.0%.

 

BMI kini berpendapat Fed akan meneruskan kitaran pemotongan pada bulan-bulan akan datang, menurunkan kadar dasarnya lagi sebanyak 75 mata asas pada 4Q2024.

 

"Perbezaan hasil yang mengecil akan menyokong ringgit, terutamanya jika kita betul menjangkakan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menahan kadar dasar semalaman pada 3.0% hingga akhir 2024," katanya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: CAN RINGGIT REACH RM4 AGAINST USD1? 

 

Aliran masuk portfolio jangka pendek yang berdaya tahan juga menyokong ringgit.

 

Aliran masuk kumulatif telah meningkat dengan mendadak sejak Julai, terutamanya dalam hutang, dan berada di landasan untuk mencatat prestasi terbaik mereka dalam tempoh lima tahun, menurut rumah itu.

 

Melangkaui enam bulan, BMI menjangkakan ringgit pada purata 3.80, berbanding 4.48 sebelumnya, pada 2025.

 

"Pemacu utama ialah pelonggaran dasar selanjutnya bernilai 125 mata asas pada 2025, yang akan menurunkan kadar dana Fed kepada 3.0% menjelang akhir tahun," ulas BMI, yang menjangkakan bank pusat Malaysia itu akan kekal ditahan pada 3.0% hingga akhir 2025.

 

BMI juga berkata, tinjauan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia yang agak berdaya tahan juga menyokong ringgit, pertumbuhan KDNK diunjur perlahan sedikit daripada jangkaan 4.7% pada 2024 kepada 4.6% pada 2025. 

 

Sementara itu, BMI mengunjurkan kelembapan yang lebih ketara dalam pertumbuhan AS, menurunkan unjurannya daripada 2.5% kepada 1.5% bagi tempoh yang sama.

 

Sementara itu, BMI berkata ringgit berkemungkinan mendapat manfaat daripada lebihan akaun semasa yang mampan, walaupun ia meramalkan penyusutan sedikit KDNK daripada 2.6% pada 2024 kepada 2.4% pada 2025.

 

Ia berkata aliran masuk pelaburan langsung asing (FDI) yang berdaya tahan akan terus menyokong mata wang tempatan itu. Malaysia secara konsisten telah menarik aliran masuk FDI bersih yang lebih tinggi sebagai bahagian KDNK berbanding negara serantau seperti Thailand dan Indonesia.

 

Pengumuman kerajaan Malaysia baru-baru ini mengenai kadar cukai 0% untuk pejabat keluarga di zon kewangan terancang Forest City dan pengurangan kadar cukai pendapatan untuk pekerja asing dijangka meningkatkan FDI mulai 1Q2025. - DagangNews.com