Rundingan pengedaran gas Sarawak-Petronas hampir tamat, kata Premier Abang Johari | DagangNews Skip to main content

Rundingan pengedaran gas Sarawak-Petronas hampir tamat, kata Premier Abang Johari

KOTA SAMARAHAN 25 Sept — Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Openg yakin perbincangan dengan Petronas berhubung pengagihan gas di Sarawak dapat dimuktamadkan pada Oktober seperti yang dirancang.

 

“Jika ia boleh diselesaikan pada Oktober, maka ia adalah pada Oktober. Jika ada ‘barang dikit dikit ya’ (hal sikit sikit), kita boleh panjangkan dengan Petronas.

 

“Tetapi sasaran kita ialah Oktober, kita serahkan kepada pihak teknikal (sebelah),” katanya kepada pemberita pada sidang media selepas melancarkan ibu pejabat baharu Pertubuhan Peladang Sarawak (PPNS) di sini hari ini.

 

Beliau juga menolak kemungkinan sebarang kelewatan lanjut dalam mencapai perjanjian dengan Petronas.

 

“Saya rasa ia boleh diselesaikan. ‘Sik lama gik’ (Sebentar lagi), dalam masa satu atau dua bulan. Sama seperti Affin Bank. Perkara Affin Bank sudah selesai,” katanya merujuk kepada bagaimana kerajaan Sarawak berjaya memuktamadkan pengambilalihan pegangan majoriti dalam Affin Bank.

 

Pada Selasa (24 September), syarikat minyak negara itu mengesahkan syarikat minyak negara itu tidak mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap kerajaan Sarawak dan Petroleum Sarawak Berhad (Petros).

 

Ini disebut dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan melalui Pejabat Perdana, berikutan pertemuan antara kerajaan Sarawak, Petronas, dan Petros di Kuching.

 

Menurut kenyataan itu, kerajaan Sarawak, Petronas, dan Petros mengesahkan perbincangan mengenai pengedaran gas di Sarawak sedang berjalan dan akan dimuktamadkan tidak lama lagi.

 

Ia menambah semua pihak dihormati dan mematuhi undang-undang Persekutuan dan Negeri berhubung perkara ini.

 

Pada 7 September, Channel News Asia (CNA) memetik pegawai kerajaan sebagai berkata Petronas sedang mempertimbangkan untuk memfailkan injunksi mahkamah untuk mengekalkan dirinya sebagai penjaga tunggal sumber minyak dan gas Malaysia.

 

Saluran berita Singapura berkata, langkah itu dicadangkan berikutan langkah Sarawak untuk mengawal lebih besar perdagangan dan pengekstrakan gas dan produk berkaitan minyak lain di negeri itu. - DagangNews.com