Sarawak tetap menjadi kawasan strategik utama bagi Petronas, kata Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Sarawak tetap menjadi kawasan strategik utama bagi Petronas, kata Kenanga Research

Kenanga Research menjangkakan capex huluan di kawasan luar pesisir Sarawak akan kekal utuh dalam jangka panjang - Grafik Astro Awani
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 4 Okt - Di tengah-tengah perbincangan berterusan antara Petronas dan Sarawak berhubung pengagihan gas negeri, Petronas menekankan kedua-dua pihak kekal rakan strategik dalam pembangunan sumber hidrokarbon.

 

Kenanga Investment Bank Bhd (Kenanga Research) percaya Petronas akan mengalihkan lebih banyak belanjawan modalnya ke pasaran domestik, yang kurang dilaburkan dalam tempoh lima tahun lepas, untuk mengelakkan kemerosotan pengeluaran semula jadi secara mendadak di Malaysia.

 

“Oleh itu, kami menjangkakan capex huluan di kawasan luar pesisir Sarawak akan kekal utuh dalam jangka panjang, walaupun sedikit kelewatan mungkin berlaku dalam jangka pendek kerana butiran perjanjian masih dimuktamadkan.

 

“Pada pandangan kami, ini akan menjadi halangan jangka pendek bagi penyedia perkhidmatan huluan di Malaysia dan mereka kekal dalam kedudukan yang menggalakkan dalam pasaran huluan domestik berikutan ketersediaan kontraktor yang semakin ketat, dan kami menjangkakan peningkatan dalam aktiviti pada 2025. secara keseluruhan,” kata Kenanga.

 

Petronas berdisiplin dalam perbelanjaan capex tetapi mempunyai ruang utama untuk perbelanjaan domestik.

 

Syarikat minyak negara itu telah mengekalkan pendekatan berhati-hati untuk berbelanja di tengah-tengah ketidaktentuan makroekonomi, komited untuk memelihara nilai melalui rasionalisasi kos dan pelaburan berfokuskan nilai.

 

Dengan aliran tunai operasinya yang utuh dan dividen yang diluluskan sebanyak RM32 bilion untuk FY24 (berbanding RM40 bilion pada FY23), Kenanga Research percaya Petronas masih boleh meningkatkan pelaburan domestiknya, walaupun ia kurang berbelanja pada sasaran capex tahunan RM60 bilion.

 

“Perbelanjaan tenaga baharu dijangka kekal terurus pada 18 peratus, manakala belanjawan asing, khususnya untuk projek LNG Kanada, dijangka memasuki fasa terakhirnya menjelang akhir FY24.

 

“Menurut laporan sebelum ini, projek LNG Kanada akan menjana aliran tunai pada 2025.”

 

Pasaran perkhidmatan huluan, terutamanya perkhidmatan penyelenggaraan dan penyambungan dan pentauliahan (HUC), mengalami peningkatan ketara dalam aktiviti pada 2024 dan kami menjangkakan trend ini akan berterusan pada 2025.

 

“Kontrak payung Pan Malaysia bernilai sehingga RM10 bilion dengan tempoh sehingga 10 tahun boleh direbut sebelum penghujung 2024 memandangkan Petronas dan pengeluar minyak lain ingin menganugerahkan kitaran seterusnya pekerjaan penyelenggaraan huluan utama yang telah telah tertangguh selama dua tahun.

 

“Oleh itu, kami percaya kitaran baharu kontrak boleh diberikan dan jika tidak, Petronas akan memberikan satu tahun lanjutan kontrak lagi dengan terma kontrak yang menggalakkan, kedua-duanya masih memberi manfaat kepada aktiviti penyelenggaraan huluan dan margin.” - DagangNews.com