SC Estate Builder bekerjasama dengan JK Spark bagi membida projek loji tenaga solar di Sabah | DagangNews Skip to main content

SC Estate Builder bekerjasama dengan JK Spark bagi membida projek loji tenaga solar di Sabah

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 17 Okt - SC Estate Builder Bhd dan rakan kongsi konsortium JK Spark Sdn Bhd merancang untuk membida projek loji tenaga solar (LSS) berskala besar Sabah, yang dimulakan oleh Suruhanjaya Tenaga Sabah (ECoS).

 

Menurut laman web ECoS, proses pembidaan sulung itu bertujuan untuk menjamin pembangunan loji kuasa solar fotovoltaik (PV) LSS dengan jumlah kapasiti 100MW. Sasarannya adalah untuk loji itu mula beroperasi pada 2026.

 

Dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia, SC Estate berkata, konsortium itu menyasarkan untuk membida projek tenaga solar dengan kapasiti antara 1 MWac hingga 15 MWac.

 

Katanya, di bawah perjanjian usaha sama dengan JK Spark, ia akan memegang 40% daripada JV, manakala JK Spark akan memegang baki 60% kepentingan.

 

Selain itu, SC Estate akan memberi tumpuan kepada pelaburan dan mendapatkan projek, manakala JK Spark akan mengetuai pelaksanaan projek tenaga solar. 

 

JK Spark juga akan menyelia pemasangan pengecas kenderaan elektrik (EV), dengan SC Estate melabur dalam infrastruktur pengecasan EV.

 

"Kerjasama ini membolehkan kedua-dua pihak menyelaraskan objektif strategik mereka dan memanfaatkan kecekapan teras mereka," kata syarikat itu.

 

Walaupun JV itu dijangka tidak memberi kesan kewangan segera ke atas modal saham terbitan atau pendapatan SC Estate bagi tahun kewangan berakhir 31 Julai 2024, kerjasama itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatan masa depan syarikat, bergantung kepada kejayaan tender.

 

JK Spark pakar dalam pembinaan bangunan, pembangunan hartanah, pembekalan bahan binaan dan pembekalan dan pemasangan panel solar.

 

Perjanjian itu disifatkan sebagai urus niaga pihak berkaitan kerana Kuay Jeaneve berkhidmat sebagai timbalan pengerusi bukan bebas bukan eksekutif SC Estate, di samping menjadi pengarah dan pemegang saham tunggal JK Spark.

 

Jeaneve ialah pasangan kepada Loh Boon Ginn, yang merupakan pengerusi, pengarah urusan dan pemegang saham besar SC Estate, memegang 21.75% kepentingan dengan 890 juta saham.- DagangNews.com