Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary lupuskan keseluruhan saham majoriti 31.9% dalam Media Prima | DagangNews Skip to main content

Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary lupuskan keseluruhan saham majoriti 31.9% dalam Media Prima

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 8 Okt - Aurora Mulia Sdn Bhd, syarikat milik hartawan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary, tidak lagi menjadi pemegang saham dalam Media Prima Bhd selepas lima tahun sebagai pemegang saham terbesar dalam kumpulan media tersebut.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Media Prima menyatakan Aurora Mulia tidak lagi menjadi pemegang saham selepas melupuskan 353.82 juta saham, bersamaan dengan 31.9%, dalam syarikat itu.

 

 

syed mokhtar
            Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary

 

 

Selain daripada notis orang berhenti, tiada makluman lain telah didedahkan. Identiti pihak lain yang terlibat dalam transaksi itu juga tidak diketahui dengan serta-merta.

 

Berdasarkan harga penutup Media Prima sebanyak 46.5 sen pada Isnin, pegangan itu bernilai RM164.52 juta.

 

Aurora Mulia telah muncul sebagai pemegang saham besar dalam Media Prima apabila ia memperoleh 31.9% pegangan pada Oktober 2019, dengan mengambil alih kepentingan Umno melalui Gabungan Kesturi Sdn Bhd dan Altima Inc.

 

Carian di laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia menunjukkan anak lelaki Syed Mokhtar, Syed Danial Syed Mokhtar Shah, berada di lembaga pengarah Aurora Mulia.

 

Bulan lalu, Media Prima menyaksikan kemunculan pemegang saham besar baharu, Leasing Corp Sdn Bhd, melalui pengambilalihan 5.53% kepentingan. Leasing Corp dimiliki oleh Sisma Vest Sdn Bhd, yang pengerusinya ialah Datin Mariam Prudence Yusof.

 

Datin Mariam Prudence Yusof
Datin Mariam Prudence Yusof

 

 

Menurut Bloomberg, JAG Capital iaitu syarikat pelaburan Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani, memegang 25% kepentingan dalam Media Prima manakala Morgan Stanley & Co menguasai 10.18% kepentingan.

 

Media Prima, yang menerbitkan New Straits Times, Berita Harian dan Harian Metro serta memiliki saluran televisyen TV3, 8TV, ntv7 dan TV9, mencatatkan keuntungan bersih RM33.21 juta bagi suku keempat berakhir 30 Jun 2024, meningkat 3.76 kali ganda daripada RM8.83 juta yang direkodkan dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya, disebabkan oleh pembalikan akruan untuk yuran penghunian tapak menurut penamatan perjanjian pengiklanan. Hasil turun 17.1% kepada RM193.1 juta daripada RM223.01 juta.

 

Saham Media Prima ditutup turun setengah sen atau 1.06% pada 46.5 sen pada Isnin, memberikan syarikat itu permodalan pasaran sebanyak RM521.3 juta. - DagangNews.com