Tengku Zafrul: Malaysia, UAE meningkatkan prospek perdagangan selepas memuktamadkan rundingan CEPA | DagangNews Skip to main content

Tengku Zafrul: Malaysia, UAE meningkatkan prospek perdagangan selepas memuktamadkan rundingan CEPA

Panorama malam di kota Dubai, Emiriah Arab Bersatu - Gambar Shibin Joseph/Unsplash
Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 10 Okt - Malaysia dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah berjaya memuktamadkan rundingan bagi Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif (CEPA), yang ditetapkan untuk menghapuskan atau mengurangkan tarif, mengurangkan halangan perdagangan, memupuk kerjasama sektor swasta dan mewujudkan pelaburan baharu peluang.

 

Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata CEPA, sebagai perjanjian perdagangan bebas (FTA) pertama Malaysia dengan negara Majlis Kerjasama Teluk (GCC), akan meningkatkan perdagangan, meningkatkan pelaburan, dan mempererat hubungan ekonomi Malaysia-UAE .

 

"Kami melihat UAE sebagai hab strategik bagi pengeksport Malaysia untuk mengakses pasaran di Timur Tengah, Afrika Utara dan bahagian tertentu di Eropah, khususnya sebagai eksport Malaysia, seperti elektrik dan elektronik, mesin, barang kemas, bahan makanan yang disediakan, buah-buahan tropika, minyak kelapa sawit, koko dan getah, akan serta-merta menikmati sifar duti import apabila perjanjian ini berkuat kuasa.

 

"CEPA juga merupakan leverage strategik bagi syarikat yang berpangkalan di UAE untuk mengoptimumkan Malaysia sebagai pintu masuk ke pasaran ASEAN, yang seterusnya, akan menyediakan peluang besar untuk perniagaan kami - terutamanya perusahaan kecil dan sederhana (PKS) - melalui penyepaduan ke dalam rantaian bekalan serantau, pembinaan kapasiti dan perkongsian pengetahuan melalui pelabur UAE.

 

"Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) berharap dapat bekerjasama rapat dengan Menteri Negara bagi Perdagangan Luar UAE Dr Thani Ahmed Al Zeyoudi dan Kementerian Perdagangan Luar UAE bagi memastikan ratifikasi dan pelaksanaan CEPA pantas," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Sementara itu, Thani berkata CEPA mencerminkan hubungan produktif yang telah dibangunkan antara UAE dan Malaysia, serta Asia Tenggara secara keseluruhan.

 

"Malaysia ialah rakan perdagangan yang telah lama wujud dan dipercayai yang, seperti UAE, sedang berusaha untuk meningkatkan prospek ekonominya melalui peningkatan perdagangan dan pelaburan yang disasarkan.

 

"Sebagai ekonomi keempat terbesar di rantau Asia Tenggara, dan dengan pertumbuhan ekonomi pada tahun 2024 dijangka mengatasi ramalan, Malaysia menawarkan peluang yang besar untuk pengeksport, perindustrian dan pemimpin perniagaan kami, terutamanya dalam sektor pertumbuhan tinggi seperti tenaga, logistik, pembuatan dan perkhidmatan kewangan,” katanya.

 

Menurut MITI, inisiatif CEPA UAE bertujuan untuk meningkatkan perdagangan asing bukan minyaknya kepada AS$1 trilion dengan mengukuhkan hubungan dengan pasaran utama di seluruh dunia.

 

"Strategi bercita-cita tinggi ini bukan sahaja meningkatkan hubungan dalam blok ASEAN tetapi juga meletakkan Malaysia sebagai pemain utama dalam landskap ekonomi ini, mendapat manfaat daripada CEPA sedia ada dengan Indonesia dan Kemboja yang terus merangsang peluang perdagangan dua hala," katanya.

 

MITI menambah bahawa CEPA juga menekankan hubungan ekonomi yang semakin kukuh antara Malaysia dan UAE, dengan perdagangan bukan minyak dua hala melebihi AS$4.9 bilion pada 2023.

 

Pada separuh pertama 2024, perdagangan bukan minyak mencecah AS$2.5 bilion, mencerminkan peningkatan 7.0 peratus daripada tempoh yang sama pada 2023.

 

"UAE ialah rakan perdagangan kedua terbesar Malaysia di dunia Arab, membentuk 32 peratus daripada perdagangan Malaysia dengan negara Arab, manakala Malaysia menduduki tempat sebagai rakan dagang ke-12 terbesar UAE di Asia dan kelima dalam kalangan negara ASEAN.

 

"UAE ialah pasaran penting, menyumbang 40 peratus daripada eksport barangan Malaysia ke Dunia Arab, menonjolkan kehadiran perdagangan Malaysia yang kukuh di rantau ini," kata MITI. - DagangNews.com