Terminal Bidor Sentral dijangka sumbang pendapatan Perak Transit pada FY24, kata TA Securities | DagangNews Skip to main content

Terminal Bidor Sentral dijangka sumbang pendapatan Perak Transit pada FY24, kata TA Securities

Kampar Putra Sentral
Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 15 Mei - Terminal Bidor Sentral akan memacu pertumbuhan Perak Transit Berhad pada tahun kewangan 2024 (FY24) dengan menyumbang pendapatan sebanyak 6%, kata TA Securities.

 

Terminal itu dijangka menjadi pemacu pertumbuhan seterusnya memandangkan ia telah memperoleh penyewa utama iaitu TF Valuemart yang akan memajak 20% atau 52,000 kaki persegi kawasan boleh disewa bersih dan dijangka menyumbang 6% kepada pendapatan FY24 kumpulan dengan andaian kadar penghunian sebanyak 50%, katanya.

 

Menurut firma penyelidikan itu, terminal baharu itu telah siap 63% setakat April 2023 dan disasarkan siap menjelang separuh kedua 2023 (2H23).

 

“Selain Bidor Sentral, kami difahamkan kumpulan itu sedang giat meninjau projek pengurusan terminal di seluruh negara. Ini akan menjadi satu lagi peluang pertumbuhan kerana kami difahamkan bahawa terdapat lebih daripada 90 terminal bas di Malaysia yang memerlukan pembangunan semula dan baik pulih secara besar-besaran,” katanya dalam nota hari ini.

 

Mengulas berkenaan tekanan kos, firma itu berkata kenaikan dalam pelepasan kos tidak seimbang (ICPT) kepada 20 sen/kWj daripada 3.7 sen akan menyebabkan kenaikan kos sebanyak RM20,000 sebulan yang tidak ketara.

 

Pendapatan kumpulan itu pada FY23 juga tidak akan terjejas oleh kenaikan OPR baru-baru ini memandangkan kebanyakan perbelanjaan faedah akan dipermodalkan, terutamanya kemudahan Sukuk yang digunakan untuk pembangunan Bidor Sentral.

 

“Secara keseluruhannya, kami percaya beban kos akan diserahkan kepada penyewa melalui penyewaan semula kerana jumlah pengunjung di kedua-dua Terminal Meru Raya (TMR) dan Kampar Putra Sentral (KPS) telah pulih dengan kukuh.

 

“Selain itu, TMR dan KPS pada masa ini mengenakan caj RM1 hingga 2 kaki persegi sebulan, sangat rendah jika dibandingkan dengan purata RM3 kaki persegi sebulan bagi hartanah runcit di luar Lembah Klang,” tambahnya.

 

Mengulas berkenaan suku pertama tahun kewangan 2023 (1QFY23) yang akan keluar pada 22 Mei 2023, firma itu menjangkakan keuntungan hampir tidak berubah pada RM15 hingga 17 juta berbanding RM14.3 juta pada 1Q22 dan akan mengisytiharkan dividen interim sebanyak 0.75 sen sesaham untuk FY23.

 

Firma itu berkata ini akan mewakili 23 hingga 26% daripada ramalan tahun penuhnya didorong oleh sumbangan pendapatan daripada TMR dan KPS dari segi sewaan kawasan pengiklanan dan promosi akan stabil memandangkan kadar sewa kekal tidak berubah untuk 2023.

 

Sementara itu, penambahan hasil sewa daripada pelanggan logistik serta sumber pendapatan baharu daripada pembinaan menara telekomunikasi akan mencukupi untuk mengimbangi inflasi kos.

 

Firma itu menaikkan sedikit unjuran pendapatan FY23-25 sebanyak 0.6 hingga 0.8% selepas mengambil kira FY22 yang telah diaudit ke dalam ramalan dan mengekalkan saranan ‘beli’ dengan harga sasaran (TP) RM1.55 sesaham. -DagangNews.com